Потрібно запустити евакуаційні потяги для вивозу зерна з деокупованих територій — Іван Чайківський
Найгострішою аграрною проблемою на територіях, що побували під окупацією, є логістика. З одного боку, вартість транспортування зерна зросла в кілька разів, з іншого — його ринкова вартість, навпаки, знизилася до критичного рівня, що поставило фермерів в складну ситуацію. Одним із заходів, що могло б вирішити проблему, може стати організація евакуаційних поїздів для зерна.
Таку думку висловив народний депутат України, секретар комітету з питань аграрної та земельної політики Іван Чайківський.
«Реальність є такою, що на деокупованих територіях фермерам за одну тонну пшениці сьогодні пропонують 1-1,5 тис. грн. Це не покриває навіть витрат на збирання врожаю, не кажучи вже про його зберігання чи транспортування. На аграрному ринку є пропозиції зробити пільгові тарифи для північних та східних областей, де вкрай дорога логістика. Я не прихильник таких ідей — це дисбалансує ринок. Але аграріям на деокупованих територіях ми маємо протягнути руку допомоги. Забезпечення агровиробників транспортом кардинально не вирішить проблему. Фактично зерно з цих територій необхідно евакуювати, а централізовано це можна зробити лише з використанням залізничних поїздів», — наголошує Чайківський.
За його словами, пілотний проект із запуску евакуаційних поїздів для зерна можна реалізувати у Харківській області. З одного боку, на сьогоднішній день вона практично повністю деокупована, що дозволяє обкатати схему і в подальшому масштабувати її на інші деокуповані регіони. З іншого боку, Харківщина є одним із ключових зернових регіонів України.
«Цього року ранніми зерновими в Харківській області засіяли менше 350 тис. га — у рази менше, ніж роком раніше. Проте станом на 14 жовтня в регіоні зібрано 1,27 млн т. зернових та зернобобових культур, у тому числі близько 1 млн т. пшениці», — обґрунтовує нардеп необхідність вжиття заходів щодо забезпечення централізованого транспортування зерна з регіону.
За його словами, катастрофічна ситуація з логістикою на деокупованих територіях зумовлена цілою низкою причин:
По-перше, тут високий рівень ризику, що спонукає трейдерів діяти обережніше — зокрема, утримуватися від покупки зерна на місцевих елеваторах. З цієї ж причини більшість продавців готова оплачувати продукцію лише після її транспортування на місце призначення і вивантаження.
По-друге, існує суто технічна проблема — дефіцит вільних залізничних вагонів у масштабах країни. На деокупованих територіях становище погіршується через те, що тут транспортне забезпечення часто здійснюється за залишковим принципом.
По-третє, дефіцит оборотних засобів та вільних потужностей зберігання гальмує закупівлю елеваторами зерна у фермерів.
Підходити до вирішення всіх цих проблем також необхідно комплексно, — переконаний Іван Чайківський. За його словами, серед можливих заходів і встановлення пільгових залізничних тарифів для аграріїв, які працюють на деокупованих територіях, і впровадження спеціальних фінансових інструментів — пільгових кредитів та податкових пільг.
Проте, говорить Чайківський, все це вимагає часу і не усуває ключового фактора — ризиковості агробізнесу на цих територіях. У той час як організація евакуаційних поїздів із зерном може вирішити проблему кардинально.
«Зрозуміло, сам механізм участі в евакуаційній схемі потребує ретельного опрацювання та забезпечення належного контролю. Зокрема, необхідно запобігти участі в ній аграріїв, які в період перебування в окупації співпрацювали з представниками росії, а такі прецеденти, на жаль, є. Але все це можна вирішити. Головне у сьогоднішній ситуації — діяти швидко», — резюмує Іван Чайківський.
Нагадаємо, що прямі втрати агросектору внаслідок війни становлять понад $6 млрд, а загальні втрати становлять понад $30 млрд.
https://ukragroconsult.com/
agrinews.com.ua