Страхування суден зернового коридору захистить агроекспорт — Чайківський
Надання державних гарантій щодо компенсування морським перевізникам шкоди, заподіяної їм внаслідок збройної агресії рф — це не лише захист учасників «зернового коридору», вкрай необхідний в умовах перманентного саботування росією його роботи. Перш за все — це стратегічне рішення, направлене на нівелювання ризиків різкого падіння агроекспорту у разі здійснення росією якихось нових провокацій.
Таку думку висловив народний депутат України, секретар комітету з питань аграрної та земельної політики Іван Чайківський, коментуючи схвалення Верховною Радою змін до закону про бюджет-2023, якими, між іншим, передбачене і гарантування виплати компенсацій.
Нагадаємо, що мова йде про проєкт закону №8399, прийнятий Верховною Радою 24 лютого. Зокрема 2 березня закон був направлений на підпис президенту України.
«Арифметика дуже проста. За 7 місяців дії «зернового коридору» через морські порти Великої Одеси експортовано понад 20 млн т зерна. Це менше, ніж було заплановано, але все одно левова частка зернового експорту. Тобто ризик блокування морських шляхів перевезення зерна, напряму корелює з ризиком різкого падіння агроекспорту, чого необхідно запобігти», — пояснив Іван Чайківський суть схвалених новацій.
Експерт підкреслив, що в останні місяці росія активно блокує інспектування суден у Босфорі. При цьому неможливо спрогнозувати її подальші дії — достатньо згадати обстріл буксирів біля Очакова восени 2022 р.
З іншого боку, навіть після того, як рф у минулому жовтні оголосила про призупинення участі в зерновій угоді, рух суден з зерном не припинився. Тобто, оператори й власники суден готові до певного ризику, але їм потрібні гарантії відшкодування можливої шкоди. Новий закон саме такі гарантії їм і надає.
«Закон про держбюджет-2023 доповнюється новою статтею 36, якою гарантується виплата компенсацій фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден. Дія цієї норми поширюється на шкоду, заподіяну внаслідок збройної агресії рф проти України та воєнних дій на території України. Встановлений і розмір компенсацій — до 20 млрд грн. Виділятися кошти на ці цілі будуть з державного дорожнього фонду. Таким правом наділений Кабмін», — конкретизував законодавчі зміни народний депутат.
За його словами, по-перше, гарантії поширюються не тільки на морські судна, але і на судна внутрішнього плавання. А по-друге, на судна як під прапорами України, так і під прапорами іноземних держав.
«Примітно, що спочатку проєкт №8399 не містив пункту про гарантування виплати компенсацій морським перевізникам. Він з’явився після внесення відповідної поправки від час другого читання. Але добре те, що добре закінчується. Я вважаю, що це дуже своєчасна і важлива законодавча зміна», — резюмував Іван Чайківський.
Деталі щодо продовження роботи зернового коридору:
Цього тижня ООН планує провести переговори з росією щодо пролонгації зернової угоди.
7 березня Україна розпочала онлайн-переговори з партнерами щодо продовження Чорноморської зернової ініціативи.
8 березня, президент України Володимир Зеленський та генеральний секретар ООН Антоніу Гутерреш зустрілися в Києві, щоб обговорити продовження «зернової угоди».
Сторони заявили, що продовження експортної ініціативи після 18 березня є критично необхідним для світу.
Як раніше повідомлялось, міністерство закордонних справ росії заявило, що москва погодиться продовжити чорноморську зернову угоду, яка дозволяє безпечно експорт з українських портів, лише якщо будуть враховані інтереси її сільгоспвиробників.
Водночас Україна домовляється про продовження дії угоди на рік, щоб забезпечити краще перспективне планування, а також хотіла б включити до зернового коридору Миколаївський порт.
https://ukragroconsult.com/
agrinews.com.ua