За останній рік місцеве самоврядування стало ще більш впливовим центром сили в Україні. За 2005 рік, коли виконавча влада постійно перебувала не етапі змін, транзиту і кадрових перестановок, саме органи місцевого самоврядування були одним із факторів стабільності в державі і весь час користувалися неодмінно високою повагою українських виборців. Після виборів 2006 року відповідно до всіх наших конституційних змін органи місцевого самоврядування стануть ще більш впливовими. ...
Виборча кампанія, в порівнянні з виборами-2002, проходить набагато більш вільно та демократично. Комітет виборців України проводить постійний моніторинг всієї кампанії, незважаючи на те, що законодавець, на жаль, так і не надав право громадським організаціям офіційно спостерігати за місцевими виборами. Хоча для спостереженням за парламентськими виборами українські громадські організації вже можуть виставляти офіційних спостерігачів. Проте, незважаючи на загалом демократичний характер нинішньої виборчої кампанії, необхідно відмітити кілька проблем, які повинні стати предметом обговорення відповідних експертів та установ.
В першу чергу, проблеми стосуються політичної системи України загалом і способу формування органів місцевого самоврядування. Перша проблема — це не імперативний мандат на місцевих виборах. Як на мене, ця норма зарано введена в наше законодавство. Якщо на парламентських виборах мандат є імперативним, незважаючи на певні правові проблеми, то на місцевих виборах, на жаль, ми очікуємо розпаду чи переформування дуже багатьох фракцій політичних партій в місцевих радах одразу після зібрання.
Другою проблемою є досить висока ступінь недоторканості депутатів місцевих рад. Це безпосередньо вплинуло на контингент кандидатів, що зараз балотуються до рад різного рівня, і призвело до великого занепокоєння виборців щодо діяльності цих осіб у виборних органах влади. Звичайно, депутати місцевих рад певним чином повинні бути захищеними від необґрунтованого переслідування, але на сьогодні цей рівень захисту аж занадто великий. Для України це ще зарано.
Наступною проблемою стало суміщення парламентських та місцевих виборів. Виборці заплутуються в цілому розмаїтті блоків, конфігурацій та політичних програм кандидатів. Цілком природно, що засоби масової інформації більше уваги приділяють парламентським виборам, й, відповідно, щодо виборів до місцевих рад, виборці отримують явно недостатньо інформації. Крім того, існує ряд організаційних проблем, пов'язаних із суміщенням парламентських та місцевих виборів. З тієї причини, що буде 2 списки виборців і 5 бюлетенів, в день виборів ми очікуємо черги виборців, а також певні проблеми в організації процесу голосування.
Україна вперше тестує на собі пропорційну систему виборів майже до всіх органів місцевого самоврядування. Вже сьогодні ми бачимо, що українські політичні партії виявилися багато в чому неготовими до такої великої відповідальності. І ми бачимо, що в багатьох списках кандидатів є особи, які не користуються довірою виборців, мають сумнівне чи навіть кримінальне минуле. Система закритих списків приведе цих людей до влади, і таким чином багато в чому підірве авторитет органів місцевого самоврядування в очах виборців. Також необхідно відмітити, що партії виявилися неготовими і до своєї ролі в організації виборів. Це стосується того процесу, який ще продовжується зараз — це надання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій. Наші партії, як і завжди, надали недостатню кількість таких кандидатур.
Однак вносить певний оптимізм те, що більшість згадуваних проблем є об'єктивними, вони не є результатом чиєїсь злої волі. Тому їх буде значно простіше вирішити.
Автор: Ігор ПОПОВ, голова правління Комітету виборців України
Газета "ДЕЛО"
agrinews.com.ua