Усе частіше й частіше в засобах масової інформації, публікаціях й виступах спеціалістів і політиків можна почути думку про те, що бідність є нині надзвичайно гострою соціальною проблемою в державі. Про це, а також про взаємозв’язок вирішення двох найгостріших проблем в Україні розмірковує відомий учений, доктор економічних наук, професор Елла Лібанова.
Навіть не реформування окремих галузей господарювання й управління, не пенсійне забезпечення, а саме подолання бідності вимагає особливої уваги. Такий висновок напрошується, коли глибоко вивчаєш досвід країн з так званою перехідною економікою. Передусім економічне піднесення в усіх таких країнах починалося лише тоді, коли бідність звужувалася до певних масштабів. Справа навіть не в тому, що цим країнам вдавалося знизити обсяги бідності, а в тому, що зменшувалася її глибина, тобто цим державам удалося викорінити найгостріші і найболючіші її види. Адже сама по собі бідність є гальмом на шляху економічного зростання.
Крім того, вона дуже часто провокує виникнення політичних проблем. Наші співгромадяни на власному досвіді дуже добре відчули, до чого може призвести політична нестабільність у суспільстві. Занижена самооцінка наших людей, які відчувають себе бідними, негативно позначається на формуванні національного патріотизму, почутті гордощів за свою Батьківщину, від того, що ти її громадянин.
На мою думку, саме бідність породила масову еміграцію населення, яке змушене часом працювати за кордоном на кабальних умовах, що позбавляє людей найелементарнішого соціального захисту. За різними оцінками, нині еміграція з України дорівнює 2,5 - 7 млн. осіб. Зауважу, що навіть 2,5 млн. - це забагато. А цифру 7,5 млн., як статистик, просто виключаю. За нашими розрахунками, в середньому щороку за кордоном перебувають З млн. співгромадян. Під час збирання ваю цитрусових у південних країнах Європи ця цифра може зростати, але в середньому вона не перевищує 3 млн. осіб.
Проте біда не в тому, що люди змушені залишати домівки, дітей, - у такий спосіб вони вирішують проблеми бідності своїх родин. Страшніше те, що з України виїздять найбільш кваліфіковані, молоді й підприємливі люди, які активно сприймають інноваційні ідеї і можуть їх реалізувати. До чого це призведе в майбутньому, не важко передбачити. Так, аналізуючи результати перепису населення, проведеного в 2001 р. (порівнювала їх з одержаними в 1959, 1970, 1979 і 1989 рр. цифрами), помітила, що в Україні вперше знизилася питома вага людей з вищою освітою у віці від 25 до 35 років, хоча нині наші вищі навчальні заклади вдвічі більше випускають таких спеціалістів.
Отже, саме ці люди й змушені шукати заробітків за межами України. Тобто через те, що держава не забезпечує працездатному населенню достатньої кількості робочих місць і пристойної заробітної плати, за рахунок власного бюджету фінансуємо підготовку кадрів для інших країн і таким чином сприяємо розвитку їхньої економіки. Ось до чого призводить бідність! Наша молодь дуже низько поціновує свої перспективи на ринку праці України й водночас досить високо оцінює свою контоспроможність на ринках праці сусідніх країн. Це й підштовхує молодь до виїзду за кордон.
Проте тут є інша, тісно з цим пов'язана проблема — специфіка регіональної бідності. У свідомості багатьох людей утвердилася думка, що населення західних регіонів країни значно бідніше й живе гірше, ніж на сході держави. Між тим факти, скажімо, регіональні відмінності в банківських депозитах, свідчать, що це зовсім не так.
Зрозуміло, якщо брати до уваги банківські депозити фізичних і юридичних осіб, а не лише фізичних, на першому місці поза концією буде Київ, проте на другому місці — Тернопільська область, де офіційні зарплати найнижчі в країні. І причина дуже проста. Тамтешнє населення, як уже говорилося вище, дуже низько оцінює свій регіональний ринок праці і шукає заробітків за кордоном, а еміграційні гроші, на відміну від Івано-Франківщини і Закарпаття, вкладає не в нерухомість, а на банківські депозити або започатковує власну справу.
Виникає закономірне запитання: добре це чи погано? Безумовно, якщо врахувати всі плюси й мінуси, це добре. Проте саме в Тернопільській та деяких інших західних областях утворився колосальний пласт незареєстрованої зайнятості і незареєстрованих прибутків.
Дехто може зауважити, мовляв, яке це має значення в контексті подолання бідності і хіба державі не все одно, що існує легальна зайнятість або легальне безробіття? Чи не спровокуємо ми зростання безробіття, якщо почнемо викорінювати нелегальну зайнятість? Однозначно відповісти непросто, бо проблема тут значно глибша й існує певний ризик. Адже, якщо оцінювати масштаби нелегальної зайнятості в країні лише за чисельністю людей, вона дорівнюватиме 4-5%.
Проте нелегальна зайнятість це не просто чисельність людей, які працюють без реєстрації, а Передусім кількість робочого часу, що його працівник витрачає в такий спосіб, і та кількість грошей, яку він одержує без реєстрації. І ось тут виникає зовсім інша цифра: близько 35 % доходів наше населення одержує без реєстрації. Зауважу, що було навіть 60 % таких доходів, але останнім часом цей рівень поступово знижується. Переконана, що ця тенденція зберігалася і в 2005 р. Про це свідчить, зокрема, стрімке зростання зарплати, яку нічим іншим, крім легалізації, не може бути підкріплено, адже не спостерігається такого ж стрімкого зростання економіки. Та й збереження високого рівня енергоспоживання в розрахунку на 1 грн. ВВП свідчить про це.
Я не дуже вірю міфам, і мене ніхто не переконає, що Україна відсталіша від наших сусідів: Росії, Білорусі... Та коли я чую, що в Україні енергоспоживання втричі вище, ніж у сусідів, то в мене виникає запитання, де виникла помилка: в чисельнику чи знаменнику? Насправді в Україні ВВП значно більший, ніж це відображено в офіційній звітності, що базується на звітах окремих підприємств.
Отже, зрозуміло, наскільки важливо нині посилювати боротьбу з бідністю, з нелегальною зайнятістю і наскільки ці явища тісно пов'язано одне з одним. Традиційно боротьба з бідністю в нашій країні велася переважно одним способом, яким влада послуговувалася і в першій ині минулого року. Маю на увазі стрімке нарощування соціальних трансфертів. За підсумками восьми місяців 2005 р. сукупні соціальні трансферти на 13 % перевищували фонд заробітної плати.
На мою думку, це тривожна цифра, адже такий спосіб подолання бідності — тупиковий. І добре, що ситуація поступово почала виправлятися, а вже у вересні—жовтні вперше торік місячний фонд заробітної плати перевищив суму соціальних трансфертів. Допомагаючи бідним незаробленими грошима, бідність можна лише законсервувати, а не подолати. Якщо соціальний трансферт нічим не відрізняється від заробітної плати й навіть перевищує її розмір, у такому разі зникає мотиваційна функція зарплати. Людині зручніше й вигідніше копирсатися на присадибній ділянці й одержувати пенсію або допомогу по безробіттю. Хоча така допомога замала, оскільки в більшості тих, хто звертається до служби зайнятості, мізерна заробітна плата — тільки частка тієї, що ховається в "тіні".
Принагідно хочу зробити кілька зауважень щодо структури зайнятості та її розподілу за видами економічної діяльності, або, як раніше казали, по галузях. Так ось, в Україні питома вага зайнятих у сільському господарстві дорівнює 20%. Щось подібне можна побачити хіба що в Польщі. З однією різницею — там це переважно приватні фермерські господарства. У жодній країні, в тому числі в Канаді, Аргентині, Угорщині, Чехії та в інших аграрних виробників, нічого подібного немає.
Ось чому виникають підстави для того, аби взяти під сумнів дані статистики, адже в нас переважно зайняті на селі трудяться на присадибних ділянках, тобто тут і ховатися не треба.
А ось, скажімо, в будівництві нелегальна зайнятість доволі поширена. Чому раптом у цій галузі так стрімко почала зростати продуктивність праці? Хіба тут усі дружно заходилися впроваджувати прогресивні технології? Насправді нічого подібного на будівельних майданчиках не відбувається. На жаль, є підстави шукати незареєстровану зайнятість і в промисловості.
Логіка тут проста. Аналізуючи структуру зайнятості та її динаміку, бачимо, що зростання ВВП відбувається не за рахунок підвищення ефективності економіки, а стабілізація зайнятості проходить лише через збільшення некваліфікованих працівників. Хоча за статистичними звітами, начебто, зростання ВВП у нас йде випереджаючими темпами щодо зайнятості. Отже, прихована зайнятість в Україні — це високопрофесійна зайнятість, бо йдеться не про двірників чи підсобних робітників, хоча ці професії варті не меншої поваги, ніж інші..
Нарешті можна запитати, яким же чином легалізація зайнятості реально допоможе в подоланні бідності. Традиційно це пояснюють так: мовляв, з одного боку, збільшаться надходження до бюджету, а з іншого, - можна буде більше грошей адресувати на соціальну допомогу. Та справа не лише в цьому. Насправді, якщо вдасться легалізувати навіть усю приховану зайнятість, можливо, рівень бідності таким і залишиться (27%), а ось глибина бідності, безперечно, знизиться, і держава внаслідок цього зможе не просто збільшити соціальну допомогу, а й значно точніше її адресувати.
На цілком слушні запитання "Хто винен?" і "Що робити?" відповім так: винні роботодавці, які не хочуть сплачувати внесків до соціальних страхових фондів, і наймані робітники, котрі не розуміють, що вони втрачають, коли погоджуються на "тіньову" зайнятість. А ось, що робити, слід подумати. На мою думку, пропозиції про зменшення розміру внесків на соціальне страхування помилкові, це ні до чого путнього не призведе. Щось подібне ми вже "проходили". Приміром, зниження розміру податків до 13% нічого, крім зменшення надходжень до бюджету, не дало. Якщо порівняти ставки податків в Україні та інших європейських країнах, виявиться, що різниці ніякої немає, а 40% відрахувань на соціальне страхування — насправді не так уже й багато.
Отже, висновок: якщо ми будуємо суспільство європейського зразка із соціально орієнтованою економікою на кшталт Австрії, Данії, Голландії, Швеції тощо, то маємо розуміти, що таких податків і соціальних внесків, як у США, в нас не може бути. Якщо ми побудуємо ліберальне суспільство, то кожен сам собі забезпечуватиме умови життя, право на медичні послуги, освіту тощо, свою старість — тоді й сплачуватимемо низькі податки. Підкреслюю, якщо ми будуємо соціально розвинуте сучасне суспільство, де кожна людина матиме забезпечену старість, одержуватиме в разі потреби медичну допомогу, коли кожній дитині буде гарантовано безплатну освіту, принаймні — середню, чи навіть вищу, як у Німеччині, для цього потрібно більше платити внесків і щоб значна частина ВВП розподілялася через бюджет. Нині 40% ВВП України розподіляється в такий спосіб, тоді як у країнах "нової хвилі" — в середньому 35%. Зауважу, що йдеться лише про легальний ВВП, якщо додати оціночну приховану його частину, то рівень перерозподілу ВВП буде невисоким. І, як це не дивно, але вважаю, що нам потрібно розвивати страхову систему.
Це єдине, що стимулюватиме роботодавців і найманих працівників до повної прозорості всіх прибутків і виплат. При цьому конче потрібно, аби страхова система охоплювала всі без винятку види соціального захисту, в тому числі й охорону здоров'я.
Якщо буде комплексно реформовано систему охорони здоров'я з одночасним введенням медичного страхування, якщо якість і доступність медичних послуг буде безпосередньо залежати від зроблених внесків, якщо розмір пенсії залежатиме від того, скільки людина зробила страхових внесків, а за можливості вклала грошей в накопичувальну систему, якщо роботодавець через відрахування до професіональних страхових фондів буде зобов'язаний компенсувати дострокову виплату пенсій (маються на увазі Списки №1 і 2), тоді страхова система, безумовно, стимулюватиме обидві сторони цього процесу до легалізації зайнятості й доходів.
На мою думку, корисним був би тут розвиток системи кредитування, адже нині часто кредити в нас оформляються так, що практично будь-який банк, вирішуючи питання про суму кредиту, вже закладає певний рівень "тіньових" прибутків тих, хто бере кредит. Якби такого не траплялося, це також стимулювало б певним чином людей не приховувати своїх прибутків. З іншого боку, якщо кредит бере підприємство і його розмір залежатиме від реальних доходів і витрат, роботодавець буде зацікавленим оприлюднювати всі свої витрати, а не лише їхню частину.
Насамкінець хотіла б ще торкнутися питань налагодження соціального діалогу в країні і ролі держави в ньому. Зазвичай профспілки наступають на роботодавців і ще більше на державу як головного роботодавця, звинувачуючи її в тому, що, мовляв, не виконує своїх зобов'язань, визначених Конституцією (низький рівень мінімальної зарплати, недостатні бюджетні виплати тощо). На мою думку, позиція держави має бути більш активною. Зокрема, профспілки мусять прагнути хоча б частково забезпечити легалізацію зайнятості.
Нам конче потрібно змінити ситуацію в оподаткуванні населення. Я не пропоную повертатися до шкали прогресивного оподаткування, але вважаю, що настав час, аби перейти до системи оподаткування доходів сім'ї. Нині в нас сплачує податки лише працюючий. Та раптом з'ясовується, що в нього багато утриманців, і держава змушена надавати йому адресну допомогу.
Переконана, що значно розумніше перейти до оподаткування доходів сім'ї, як це робиться в більшості європейських країн. Це також до деякої міри сприятиме детінізації зайнятості, адже кожна сім'я буде зацікавлена в одержанні компенсацій або кредиту, а для цього потрібна легалізація її доходів.
Підсумовуючи, зауважу, що насправді "тіньова" економіка існує в усіх державах світу. Є лише одна країна, де нелегальна зайнятість не перевищує 3%, — це Швейцарія. До неї нам ще дуже далеко, але давайте прагнути досягти хоча б рівня Польщі, де нелегальна зайнятість — 15—18%. І якщо б нам удалося з нинішніх 30% опуститися хоча б до 15%, цього було б досить, аби назавжди покінчити з ганебною бідністю в тій формі, яка нині ще існує в Україні.
Елла Лібанова, заступник директора Інституту демографії та соціальних досліджень НАН України, "Праця і зарплата", № 4, січень 2006р.
Інф. Державна служба зайнятості
agrinews.com.ua