Вже до кінця цього року запрацює національна система електронного цифрового підпису. На цьому тижні Мінтрансзв`язку розпочинає прийом заяв на проведення акредитації засвідчувальних центрів та центрів сертифікації ключів національної системи електронного цифрового підпису (відповідно до Порядку акредитації центру сертифікації ключів, затвердженого постановою КМУ від 13 липня 2004 р. №903).
Це наступний крок у реалізації Мінтрансзв`язком державної політики щодо розвитку й впровадження в органах виконавчої влади та інших державних органах електронного документообігу із застосуванням електронного цифрового підпису, що закріплено Указом Президента України „Про першочергові завдання щодо впровадження новітніх інформаційних технологій” від 20 жовтня 2005 р. №1497/2005.
Послуги, які надають державні органи, переводяться в альтернативний, електронний режим. При цьому громадянин сам обирає, в якій формі він бажає отримувати ці послуги. Коли громадяни та бізнес матимуть змогу засвідчувати документи власним електронним цифровим підписом, їх обслуговування державою покращиться у десятки разів.
Сфера застосування електронного цифрового підпису дуже широка. Це - здійснення різнноманітних реєстраційних процедур, оформлення документів для подання державним установам, участь у тендерах на закупівлю товарів, робіт, та послуг за державні кошти, електронні платежі та комерція. Електронний цифровий підпис дозволить сотням тисяч бухгалтерів відправляти звітність до податкової в електронному режимі, а підприємці зможуть укладати оборудки на іншому кінці земної кулі не виходячи з кабінету. Завдяки електронному документообігу заощаджується час, зменшуються матеріальні витрати, психологічне та фізичне навантаження користувачів.
У липні ц.р. було презентовано технологічний центр Центрального засвідчувального органу (ЦЗО). ЦЗО є технічним організатором усієї системи електронного цифрового підпису в Україні. Він реєструє засвідчуальні центри і центри сертифікації ключів, формує та обслуговує кореневі сертифікати ключів, акредитує засвідчуальні центри та центри сертифікації ключів. Останні - комерційні і державні - надають громадянам, державним установам, підприємствам послуги електронного цифрового підпису.
На сьогодні також створено більшість основних нормативних документів, які регламентують діяльність ЦЗО та всієї національної системи електронного цифрового підпису.
Довідково:
При використанні електронних документів особливо ретельно треба дбати про інформаційну безпеку, оскільки звичайний електронний документ в процесі передавання адресату не захищений від можливостей модифікації, перетворення. Для запобігання цим загрозам використовується сучасна технологія захисту – електронний цифровий підпис - один з найважливіших компонентів системи електронного документообігу. Його призначення та правовий статус визначені Законом України “Про електронний цифровий підпис”.
Технологія електронного цифрового підпису (ЕЦП) побудована на криптографічних асиметричних перетвореннях. Це означає, що ЕЦП формується за допомогою одного ключа – секретного або особистого, а перевіряється іншим ключем – відкритим. Обов'язковим об'єктом технології ЕЦП є сертифікат ключа – електронний документ, необхідний для верифікації відкритого ключа, тобто доказу того, що визначена особа правомірно володіє відповідним особистим ключем.
Для управління сертифікатами сьогодні послідовно створюється інфраструктура національної системи електронного цифрового підпису, елементами якої є центри сертифікації ключів, засвідчувальні центри, а головною складовою в цій системі стає центральний засвідчувальний орган. Положення про ЦЗО затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 р. №1451.
Прес-служба МТЗ
agrinews.com.ua