Через білорусь пролягають залізничні маршрути до великих литовських балтійських портів — у Клайпеді та Бутингу. В умовах обмеженої пропускної спроможності морського «зернового коридору», а останнім часом через необґрунтовані та невиправдані затримки огляду кораблів з боку російської сторони, транзит на цьому напрямі справді розширив би можливості експорту зерна з України. Але сьогодні це неможливо — як із політичного, так і з економічного погляду.
Таку думку висловив народний депутат України, секретар комітету з питань аграрної та земельної політики Іван Чайківський.
«Насправді нам дуже важко вірити словам чиновника білоруського МЗС, який запевняє керівників ООН у тому, що для транзиту українського зерна через білорусь жодних перешкод немає. А за якийсь час ми чуємо про пересування територією цієї країни російської військової техніки. . . Про який транзит можна говорити в цій ситуації?», — ставить риторичне запитання Іван Чайківський.
На його думку, заяви білоруської сторони націлені не стільки на сприяння експорту українського зерна, скільки на пом'якшення міжнародних економічних санкцій, накладених на країну за допомогу рф. Невипадково і влітку, коли олександр лукашенко вперше заявив генсеку ООН про готовність до транзиту українського зерна, і зараз паралельно звучать прохання до ООН про зняття з білорусі заборони на експорт добрив.
«Білорусь — спільник росії та співучасник повномасштабної військової агресії. Тому на даному етапі будь-яка співпраця України з Мінськом виключена, а пом'якшення накладених санкцій неприпустимо. Я не виключаю, що в майбутньому білорусь знову стане стратегічним партнером України, як до війни, коли торговельний оборот між нашими країнами перевищував $6 млрд. Але спочатку у білорусі має змінитись влада, а країна має обрати демократичний шлях розвитку», — констатує експерт.
Що ж стосується безпосередньо транзиту українського зерна через білорусь, навіть якщо абстрагуватися від політики, зараз це абсолютно нежиттєздатна ідея, вважає експерт. Занадто високі ризики. В умовах, коли на території білорусі концентруються російські війська і не виключено вторгнення в Україну з її території, ніхто не дасть гарантій безпеки вантажу. Неминучими є проблеми з його страхуванням та інші технічні складності.
Фактично, наголосив Іван Чайковський, єдиний реальний варіант — організація міжнародного сухопутного коридору на кшталт морського, що також малоймовірно, враховуючи обмежену пропускну спроможність білоруських залізниць.
«Єдина реальна перевага транзиту через білорусь – відсутність необхідності у перевантаженні зерна на в'їзді до Литви, оскільки на всій протяжності від України до Балтики ширина залізничної колії однакова — 1520 мм. Але це точно не привід для того, щоб поступатися національними інтересами та співпрацювати з посібником рф», — підсумував експерт.
Нагадаємо, що білорусь поінформувала Організацію Об’єднаних Націй, що дозволить без попередніх умов транзит зерна з України через свою територію для подальшого експорту з литовських портів.
Сергій Герасименко
Інф. latifundist.com
agrinews.com.ua