Відсутність системи прозорого наскрізного та відповідального планування залізничних перевезень і зміна Укрзалізницею ціноутворення за використання її вагонного парку на тлі обмеженої пропускної здатності українських залізниць погіршують економічне становище українських аграріїв та спричиняють додаткові витрати на транспортування зерна в обсязі 1000-1200 грн/т. Таку думку висловив експерт ринку логістики, член логістичного комітету ЄБА Юрій Щуклін. Про це повідомляє АПК-Інформ, пише agronews.ua.
Експерт вказує на три фактори, що зумовили ситуацію. Перший – відсутність системи прозорого планування перевезень, що робить неможливою координацію дій у режимі реального часу всіма учасниками процесу перевезень. В попередні роки це призводило до періодичних ажіотажних сплесків цін на вагони-зерновози АТ «Укрзалізниця» у пікові сезони після збору врожаю, і це в підсумку призводило до підвищення ціни всіма перевізниками. Другим фактором стали наслідки російської агресії, що змусили аграріїв переорієнтувати логістичні потоки на ділянки з обмеженою пропускною спроможністю. В результаті утворюються черги, сповільнюється рух зернових поїздів.
Ю.Щуклін акцентує, що вирішальним фактором стало рішення державного перевізника змінити формулу ціноутворення за використання його вагонного парку, в результаті чого аграрії-власники вантажів змушені сплачувати в т.ч. і час вимушених простоїв у чергах.
«Укрзалізниця в умовах фізичного профіциту зерновозів фактично утилізувала в чергах більшу частину свого вагонного парку та створила умови для спекулятивного зростання вартості вагонної складової, і після цього ошелешила всіх зміною формули утворення ціни, в якій строк користування вагоном рахується за часом фактичного перебування у чергах. І коли УЗ стверджує, що вона не монополіст, то якщо вона бажає отримувати додаткову і збільшену платню за користування своїм вагоном, в той час коли фактичний термін доставки залежить саме від цього перевізника та його планування, коли в їхніх руках система планування, і вони є адміністраторами перевезень, що це означає? Що Укрзалізниця не монополіст, а абсолютний монополіст», – констатує експерт.
За його словами, середні та малі аграрії, частка яких сягає 35%, які не мають свого вагонного парку і так званих довгих контрактів, сьогодні переплачують за доставку зерна 1000-1200 грн/т.
Експерт зазначає, що цих наслідків можна було б уникнути в разі запровадження Єдиного центру планування, котрий сприяв би чіткому виконанню всіх логістичних операцій за заздалегідь узгодженим календарем подій з усіма учасниками логістичного ланцюжка.
Інф. agronews.ua
agrinews.com.ua