З квотами на міндобрива ринок стає залежним від монополістів
Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» звернулась до Секретаря Ради національної безпеки і оборони України Олексія Данілова з проханням звернути увагу на ситуацію, що склалась на ринку міндобрив. Наводимо дослівно.
Як йдеться у зверненні, 22 червня 2020 року Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі ухвалила рішення, якими вирішила припинити спеціальне розслідування щодо імпорту в Україну добрив мінеральних із вмістом азоту і фосфору і добрив мінеральних із вмістом азоту, фосфору, калію незалежно від країни походження та експорту без застосування спеціальних заходів. Обґрунтуванням для прийняття рішень були міркування захисту національного інтересу, а саме необхідність забезпечення сталого розвитку агропромислового комплексу, що є одним із рушіїв зростання економіки і основним джерелом надходження валюти до України.
Правильність рішень підтверджується результатом роботи ринків мінеральних добрив в 2020 році, коли без додаткового захисту національні виробники забезпечили рекордні за останні роки обсяги виробництва та експорту.
Водночас, не погодившись із таким рішенням, компанії групи «Остхем» подали позов до Окружного адміністративного суду м. Києва, Мінекономрозвитку та Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі щодо зобов'язання прийняти рішення про введення квот на імпорт мінеральних добрив. 31 березня 2021 року ОАСК оголосив рішення у зазначених справах на користь позивача. Станом на сьогодні справи знаходяться в апеляційному провадженні.
Провідні аграрні асоціації, в тому числі і УКАБ, вважають відповідні рішення ОАСК упередженими та такими, що прямо суперечать національним інтересам України. Зокрема, запровадження квот на імпорт мінеральних добрив може призвести до ще більшої залежності аграріїв від основного виробника – групу компаній «Остхем», активи якої знаходяться в заставі російського державного капіталу - «Фонда промышленных активов», який в 2016 році був заснований Внєшекономбанком Російської Федерації (згідно даних РБК на січень 2021 року).
5 вересня 2019 року Антимонопольний комітет України ухвалив рішення примусово поділити групу компаній «Остхем» у частині виробників азотних мінеральних добрив. АМКУ встановив, що група компаній «Остхем» зловживала монопольним становищем на ринку первинної реалізації азотних мінеральних добрив впродовж 2014-2017 років. Станом на сьогодні рішення АМКУ знаходиться на стадії касаційного оскарження.
Згідно рішення АМКУ група «Остхем» (група великих українських заводів із виробництва азотних мінеральних добрив у складі ПАТ «Азот», ПрАТ «Рівнеазот», ПрАТ «Сєвєродонецьке об’єднання азот» та оптової торговельної компанії ТОВ «НФ Трейдінг Україна»), маючи всі ознаки домінуючого становища на ринку первинної реалізації азотних мінеральних добрив упродовж 2014-2017 років, зловживала цим. Так, завищення цін всередині групи на природний газ, який є основною сировиною при виробництві добрив, призвело до встановлення необґрунтованої собівартості їх виробництва та, як наслідок, до завищення вартості реалізації добрив. А у 2017 році безпідставно та самовільно було зупинено виробництво цими заводами азотних мінеральних добрив перед сезоном весняно-польових робіт. В результаті цього українські агровиробники недоотримали добрива, а це призвело до значного зниження урожайності. Так, згідно аналітичних даних, у 2017 році було зібрано 61,9 млн т зернових та зернобобових культур. А це найнижчий показник за останнє п’ятиріччя і він на 12% нижче валового збору 2018 року та на 18% менше показника 2019 року!
Станом на сьогодні на ринку добрив залишаються існуючі проблеми високої концентрації виробництва мінеральних добрив та ризики зловживань положенням виробниками. Тому залишається пересторога щодо потенційного зловживання, в результаті чого агровиробники можуть недотримати добрива, а це, в свою чергу, може завдати значного удару продовольчій безпеці України.
Враховуючи вищезазначене, УКАБ закликає Секретаря РНБО Олексія Данілова звернути увагу на викладену проблематику та у разі необхідності вжити невідкладних заходів із розв’язання складної ситуації, яка може виникнути на ринку добрив, де домінуючий виробник через заставу основних активів фактично підконтрольний капіталу країни-агресора, що загрожує продовольчій безпеці і безпеці держави в цілому.
https://agropravda.com/