Нещодавно в Антимонопольному комітеті відбулися слухання щодо визначення монопольного становища окремих нафтопереробників і нафтотрейдерів на ринках нафтопродуктів.
Ще у квітні АМКУ направив деяким нафтовикам письмові повідомлення «щодо ознак індивідуальної та колективної монополії» на трьох нафтових ринках України за 2004 рік.
Отже, у монополізації ринку бензину АМКУ звинуватив товариство «ЛіНОС» (40% на ринку бензину), АТ «Укртатнафта» (21% на ринку бензину) і групу компаній «Лукойл». Ці ж компанії за даними АМКУ займають монопольне становище на ринку дизельного пального. Третій ринок, на якому АМКУ бачить ознаки монополії,— ринок оптової торгівлі. Письмове попередження зі звинуваченням отримало керівництво ТОВ ТД «ТНК Україна» (40,5% оптового ринку нафтопродуктів).
Окрім цього, проти ТОВ ТД «ТНК Україна» було порушено ще одну справу — щодо ознак зловживання монопольним становищем на ринку оптової торгівлі бензином.
Товариство «ЛіНОС», ТОВ ТНК «BP Україна» і група компаній «Лукойл» звинувачуються в антиконтних узгоджених діях.
Заперечити висновок АМКУ мали можливість представники усіх компаній, утім, надіслати аргументовану інформацію про свою діяльність у 2004 році на ринку нафтопродуктів змогли лише представники ГК «Лукойл», усі інші компанії було оштрафовано. Із запізненням, але все ж надав про себе інформацію ТД «ТНК Україна».
За словами представника компанії, фахівцям ТД «ТНК Україна» довелося провести власне розслідування, яке базувалося не на офіційній статистиці, а на практичних даних, що перевищують статистичні майже у 2 рази.
«Наша компанія позиціонує себе на ринку оптової торгівлі, який умовно можна поділити на кілька сегментів. Оптовий ринок, який реалізує нафтопродукти на роздрібні мережі, крупний та дрібий опт. За підрахунками спеціалістів ТД ТНК „Україна”, встановлено, що на цих сегментах ТД займає наступні частки ринку: крупний опт — 20% , дрібний опт — 24 %, роздріб — 27%»,— зазначив представник компанії.
Окрім цього, доповідач зауважив, що компанія щороку витрачає більше 7% валової виручки для того, аби втримати свої позиції, а це свідчить про серйозну концію на ринку, а відтак ТД «ТНК Україна» не може вважатися монополістом на ринку оптової торгівлі нафтопродуктами.
Своє бачення сегментації ринку нафтопродуктів також висловили представники ТОВ «ЛіНОС», зокрема, уповноважена особа компанії Микола Шевцов. Він зазначив, що його компанія також провела власне дослідження ринку нафтопродуктів 2004 року, висновки якого співпадають із висновками фахівців АМКУ. Утім, за винятком певних відмінностей.
«Позиція керівництва полягає у тому, що ТОВ „ЛіНОС” не є окремим учасником оптового ринку нафтових продуктів, а ринок, на якому присутній завод в першу чергу займається переробкою нафти. На цьому ринку завод займає 29%. На ринку панує серйозна конція, яку створюють шість вітчизняних нафтопереробних заводів, чотири заводи, які займаються переробкою газу. Також не слід забувати про іноземні НПЗ, котрі переробляють левову частку нафтопродуктів, що потрапляють на територію України»,— зазначив пан Шевцов.
Також, представник компанії наголосив, що сьогодні вартість нафтопродуктів у першу чергу диктує світовий ринок, а тому говорити про спекулятивне завишення цін та змову між учасниками ринку не доводиться.
Представник «Укртатнафти» відмовився надати обґрунтовану інформацію щодо роботи своєї компанії на ринку у 2004 році, посилаючись на відсутність повноважень, але зазначив, що керівництво найближчим часом надасть усю необхідну інформацію АМКУ.
На думку провідного експерта Українського центра економічних та політичних досліджень Володимира Саприкіна, говорити сьогодні про присутність на ринку індивідуального монополіста чи колективної монополії досить важко. Необхідно дочекатися остаточних висновків фахівців АМКУ. «Дуже дивно, що така досить важлива зустріч відбулася у літній період без присутності керівництва компаній. Вважаю, що є підстави говорити про те, що це розслідування нічим на закінчиться, оскільки дані у АМКУ було подано із запізненням, некоректні та неповні»,— додав експерт.
Анна Ковальова
ELCOMART.NEWS