Скільки коштує перевезення зерна по Україні та за кордон у 2025 році?
Україна залишається одним із провідних світових експортерів зерна. Це означає, що перевезення агропродукції як усередині країни, так і за її межі, є стратегічно важливим процесом для агробізнесу. Проте вартість логістики може суттєво вплинути на кінцеву прибутковість, особливо якщо її не планувати заздалегідь або не враховувати актуальні ринкові умови.
У 2025 році тарифи на перевезення зерна формуються під впливом різних факторів, серед яких сезонність, попит на транспорт, витрати на паливо, митні збори та екологічні вимоги для міжнародних перевезень. Розглянемо основні види транспорту, їхню вартість і можливості оптимізації витрат.
Що впливає на вартість транспортування зерна у 2025 році?
Ціна перевезення залежить від кількох ключових факторів:
-
Вид транспорту.
Автомобільні перевезення підходять для доставки на короткі відстані або для "останньої милі" до переробних підприємств чи портів. Залізниця економічно вигідна для великих обсягів і довгих маршрутів. Для міжнародних маршрутів на великі відстані оптимальними залишаються морські контейнерні перевезення. -
Дистанція та маршрут.
Довгі маршрути можуть коштувати дешевше на тонну через зменшення питомих витрат, але їхня вартість залежить від тарифної політики на транспорт, дорожніх зборів або портових зборів на проміжних станціях. -
Сезонність.
Під час пікових сезонів експорту (осінь і початок зими) тарифи можуть зростати на 20-30% через високий попит і нестачу вільного транспорту. -
Митні витрати та податки.
При міжнародних перевезеннях потрібно враховувати додаткові витрати на сертифікацію продукції, оформлення документів і страхування вантажів.
Ціни на внутрішні перевезення зерна по Україні
Для внутрішнього ринку найчастіше використовуються два види транспорту – автомобільний і залізничний.
-
Автомобільні перевезення є зручними для відстаней до 400 км. Вартість залежить від відстані й маси вантажу та в середньому становить 3-5 грн за кілометр на тонну.
-
Залізничні перевезення підходять для великих обсягів на довгі відстані. Наприклад, транспортування зерна вагою від 1000 тонн обійдеться в 800-1200 грн за тонну, якщо маршрут перевищує 500 км.
Проте автомобільні перевезення мають важливу перевагу – мобільність. Якщо залізнична станція або порт перевантажені, а вагони подають із затримкою, то агрокомпанії вдаються до автоперевезень навіть на великі відстані.
Міжнародні перевезення зерна: вартість і ключові напрямки
Міжнародні перевезення значно дорожчі через митні витрати, екологічні податки та необхідність відповідності стандартам країн-імпортерів. Найпопулярнішими напрямками залишаються Європа, Близький Схід, Азія та Африка.
-
Автомобільні перевезення до ЄС. Вартість залежить від маршруту та митних платежів і коливається від 80 до 120 євро за тонну. Польща, Німеччина та Італія залишаються основними торговими партнерами України.
-
Морські контейнерні перевезення. Доставка зернових морем до Азії чи Африки в середньому коштує 1200-1800 доларів за 20-футовий контейнер, який уміщує 20–22 тонни.
-
Залізничні перевезення до Європи. Маршрути через Польщу, Словаччину та Угорщину обійдуться у 50–90 євро за тонну, проте необхідність перевантаження через різну ширину колії може спричиняти додаткові витрати та затримки.
Як знизити витрати на транспортування зерна?
Оптимізація логістики може допомогти аграріям суттєво зменшити витрати. Насамперед варто звернути увагу на контейнеризацію. Контейнерні перевезення дають змогу уникнути додаткових витрат на зберігання та перевантаження, а також гарантують безпечне транспортування.
Також важливо правильно планувати маршрути. Використання найближчих елеваторів і портів знижує витрати на "порожні пробіги". Окрім того, багато українських компаній переходять на мультимодальні перевезення, комбінуючи різні види транспорту для оптимізації витрат.
Досвід Ukrautologistic Group у транспортуванні зерна
Наші партнери, логістична компанія Ukrautologistic Group, спеціалізуються на міжнародних і внутрішніх перевезеннях зернових культур. У 2024 році компанія допомогла одному з найбільших експортерів знизити витрати на доставку зерна до Польщі на 18% завдяки використанню мультимодальних перевезень. Маршрут передбачав комбінування залізничного транспорту та морського фрахту через порти Гданська.
Завдяки впровадженню електронного документообігу компанія також зменшила час митного оформлення на 30%, що дозволило уникнути сезонних затримок на кордоні.
Висновок
У 2025 році вартість перевезення зерна залежить від багатьох чинників: виду транспорту, маршруту, митних процедур і сезонності. Автомобільні перевезення залишаються оптимальним рішенням для внутрішніх маршрутів, залізниця підходить для великих обсягів і довгих дистанцій, а морські контейнерні перевезення – для далекого експорту.
Щоб мінімізувати витрати, аграріям варто використовувати мультимодальні маршрути, контейнеризацію та довгострокові контракти з логістичними партнерами, які мають досвід роботи в агросекторі. Такий підхід дозволить не лише знизити витрати на транспортування, а й гарантувати стабільні поставки навіть у періоди високого попиту.
agrinews.com.ua