19 січня 2006 року Верховна Рада України не підтримала законопроект щодо ратифікації Гарантійної угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку. Цим документом передбачалося запровадження швидкісного руху пасажирських потягів на залізницях України. Про це повідомив журналістам генеральний директор Укрзалізниці Гладкіх Василь Іванович.
За його словами, проблема реалізації цього проекту полягає, насамперед, в обмежених можливостях фінансування. Загальна вартість проекту становить 200 мільйонів доларів. Позика Європейського банку реконструкції та розвитку складає 120 мільйонів долл., ще 80 млн. долл. Укрзалізниця має надати з власних ресурсів. Кредит планувалося взяти строком на 15 років, а погашення позики мало здійснюватися за рахунок власних коштів «Укрзалізниці».
Народний депутат України, лідер фракції політичної партії «Відродження» Антон Кіссе зазначив, що переговори щодо цієї угоди завершилися ще у 2004 році, але через незрозумілу позицію Верховної Ради України, її досі не ратифікували. Фракція політичної партії «Відродження», яка практично в повному складі голосувала за цей законопроект вимагає повторно поставити на голосування Гарантійну угоду.
А. Кіссе вважає, що ця угода є важливим виробничим питанням, оскільки необхідність модернізації Укрзалізниці вже давно назріла. Він перекй, що відхилення ратифікації даної угоди і погіршення ситуації на Укрзалізниці є вигідним для деяких політичних партій.
За словами В. Гладкіх, зазвичай, Укрзалізниця бере кредит у національній валюті під 14-15% річних і на 2-3 роки, а цей кредит дозволяє взяти довгострокову позику на 13-15 років під 4-6% річних. Верховна Рада має зрозуміти наскільки цей кредит є вигідним, вважає він.
Для відновлення вантажного і пасажирського складу Державної адміністрації залізничного транспорту необхідно 34 млрд. грн. Зокрема, на відновлення вантажного складу потрібно 24 млрд. грн. В. Гладкіх зазначив, що прибуток «Укрзалізниці» у 2005 році склав приблизно 1 млрд. грн., тому самотужки адміністрація обновити парк не зможе. Окрім того, для забезпечення комфортного проїзду пасажирів необхідно обновити пасажирський вагонний парк, на що знадобиться не менш 10 млрд. грн. Вагонам старого парку по 30 років, їх давно треба виводити з експлуатації і замінювати сучасними вагонами.
Голови Укрзалізниці перекй, що дану ситуацію цілком можна було б вирішити за допомогою Гарантійної угоди, відповідно до якої передбачалося виділення коштів на наступні заходи:
- на закупівлю пасажирських вагонів, що дасть можливість відкрити близько 6-7 нових швидкісних ліній — $47 млн;
- закупівлю транспортної техніки — $29 млн;
- будівництво Бескидського тунелю на залізничній дільниці між станціями Бескид та Скотарське Львівської залізниці, розташованій по напрямку Львів–Чоп — $40 млн;
- консультаційні послуги по підготовці проекту побудови тунелю — $2,8 млн;
- на комісію, яка відкриватиме кредит — $1,2 млн.
За словами генерального директора Укрзалізниці, в Україні невдовзі з'явиться кілька нових швидких поїздів. Зокрема, у лютому цього року буде запущений новий швидкий поїзд у напрямку Київ–Москва, оскільки завантаженість існуючого потягу в даному напрямку складає більше 75%. Крім того, він відзначив, що цього року також будуть відкриті рейси Київ–Луганськ і Київ–Львів.
Зокрема, вже запущений новий швидкий денний фірмовий потяг N174/173 повідомленням Київ–Кременчук. Ціна квитка у вагоні другого класу (сидячі місця) — 24,35 грн., квитки в купейний вагон коштують 41,15 грн.
Голова Укрзалізниці зазначив, що нещодавно була підписана угода про співробітництво між Крюковським вагонобудівним заводом і Укрзалізницею на 2006–2007 роки. Він повідомив про намір Державної адміністрації придбати на заводі 100 нових пасажирських вагонів, з яких 32 планується закупити вже в першому кварталі 2006 року. Укрзалізниця також планує по лізингу розмістити замовлення на 5-6 тисяч вагонів, що дасть можливість збільшити вантажні перевезення, адже кожен рік списується близько 3-4 тисяч вагонів. В 2007 році ця цифра може збільшитися до 7 тисяч.
Довідка ELCOMART News. Державна адміністрація залізничного транспорту України «Укрзалізниця» створена відповідною постановою Кабінету Міністрів України від 14 ня 1991 року. До складу Укрзалізниці входять Донецька, Львівська, Одеська, Придніпровська, Південна і Південно-Східна залізниці.
Україна має одну з найбільш розвинених у Європі мережу залізниць, її експлуатаційна довжина складає 22,05 тис. км, з яких електрифіковано 9,3 тис. км (42 % від загальної довжини). За густотою залізниць Україна посідає провідне місце серед країн СНД і наближається за цим показником до європейських країн: Франції, Італії, Румунії. За обсягами вантажних перевезень залізниці України посідають 4 місце на Євроазіатському континенті, поступаючись лише Китаю, Росії та Індії. Вантажонапруженість українських залізниць (річний обсяг перевезень на 1 км) у 3-5 разів перевищує відповідний показник розвинених європейських країн. Залізниці України взаємодіють із залізницями 7 сусідніх країн через 56 пунктів перетину кордону та з 13 основними морськими портами Чорного та Азовського морів та р. Дунай.
Наталія Погосова,
кореспондент
ELCOMART News
(e-news)