Партнери розглянули можливості для залучення українських підприємств до модернізації інфраструктури та рухомого складу УЗ. Наразі національний оператор спільно із вітчизняними виробниками розробив проект Концепції роботи з парком локомотивів до 2033 року. Саме на довгостроковому плануванні наполягали УСПП, Крюківський вагонобудівний завод та інші учасники ринку.
Презентація документу відбулася в рамках відеоконференції, організованої УСПП за участі Правління Укрзалізниці та цілої низки українських заводів – КВБЗ, Дніпровагонмаш, Хорольського механічного, Техвагонмаш, НВП Залізничавтоматика та ін.
Учасники обговорювали реалізацію підписаного Меморандуму між УСПП та Укрзалізницею. Основні акценти даного документу: в Україні повинна бути розроблена державна програма оновлення рухомого складу на середньостроковий період (обов’язкова умова – локалізація виробництва та заходи з імпортозаміщення), створена база даних виробничих потужностей в Україні, проведена адаптація технічних стандартів і регламентів тощо.
Президент УСПП Анатолій Кінах зазначив, що проблему критичної зношеності рухомого складу УЗ, яка сягає 90-95%, а також інфраструктури – потрібно розглядати в контексті національної транспортної безпеки. За останні 10 років з 18 заводів-виробників локомотивів, вагонів і комплектуючих економічно активними залишилися тільки 5. При цьому за минулий рік падіння у сфері вагонобудування склало 70%.
«Потрібне нормативне затвердження відповідної державної програми. Ми пропонували термін її дії мінімум на 5 років, Укрзалізниця пішла далі – до 2033 року. Цілком підтримуємо таке рішення. Також закликаємо уряд і парламент прийняти необхідні нормативні акти – закон про локалізацію виробництва (проект 3739) та відповідну постанову уряду, що була розроблена свого часу спільно з бізнесом, проте вже рік як зависла в Секретаріаті КМУ», - підкреслив лідер ділової спільноти.
За підрахунками УСПП та Крюківського вагонобудівного, реалізація держпрограми та інших заходів в цій царині дасть 2,5-3% ріст ВВП та 150 млрд. грн. в бюджет. При цьому на повне оновлення парку вантажних вагонів необхідно буде 100 млрд. грн. Очевидно, що такі суми не потягне виключно державний бюджет, фінплан УЗ та кредити національних банків. Потрібно буде залучати іноземних інвесторів в рамках державно-приватного партнерства.
Також Анатолій Кінах закликав УЗ та присутнього на відеоконференції представника її Правління пана Франтішека Буреша вирішити проблему із затягуванням тендеру на постачання залізниці 85 вагонів. Вперше в 2021 році на ці цілі в держбюджеті було закладено трохи більше 3 млрд., на які передбачалося завантажити саме національного виробника. Через низку суто формальних причин тендер перенесли на початок літа, а термін його виконання так і залишився до кінця року. Це породжує ризики неосвоєння бюджетних коштів на модернізацію УЗ.
Укрзалізниця презентувала Концепцію роботи з парком локомотивів до 2033 року. Зокрема, вже в 2022 році передбачається будівництво 5 вантажних локомотивів з локалізацією виробництва. Пасажирські тепловози планується збільшити на 38 одиниць до 2027 року тощо.
Загальні видатки реалізації такого плану до 2033 року становили б 86,7 млрд. грн.
«Варто розуміти, що без будівництва вантажних локомотивів вже у 2025-26 рр. ми отримаємо відчутні проблеми. Довгострокове планування важливе для реалізації подібних проектів», - наголосив заступник директора департаменту локомотивного господарства УЗ Євген Ткаченко.
При цьому він закликав вітчизняні вагоноремонтні заводи освоювати нові види діяльності, щоб обслуговувати модернізовані та побудовані нові види вагонів і поїздів.
«Хочемо, щоб наші виробники працювали на випередження, розробляли нові зразки обладнання, що відповідали б усім сучасним вимогам. Вся номенклатура є на сайті Укрзалізниці, також ми продовжуємо роботу над даною Концепцією і в перспективі відповідною держпрограмою», - додав Є.Ткаченко.
Залізниця та УСПП, інші ділові об’єднання спільно працюватимуть над створенням бази виробничих потужностей вагонобудівних та ремонтних підприємств України.
Учасникам відеоконференції також були презентовані пропозиції учасників даного ринку. Зокрема ТОВ «Фестгруп» - щодо системи збору нафтопродуктів на залізничних шляхах, базованих на технологіях литовського партнера УСПП – компанії «Трайдяніс». Її застосування дасть змогу додатково зекономити 20 тон нафтопродуктів в рік.
Системою вже зацікавилися представники Укрзалізниці, котрі пообіцяли вивчити це питання ретельніше та розглянути такий тип співпраці.
За результатами засідання УСПП, УЗ та виробників було прийняте рішення створити робочу групу, котра моніторила б виконання Меморандуму між організаціями та реалізацію озвучених практичних пропозицій, а також координувала б підготовку держпрограми-2033.
Наступну спільну конференцію планується присвятити тарифній політиці, продовженні модернізації УЗ, зокрема, відокремленню «Укркарго».
agrinews.com.ua