Становлення професійного та відповідального нотаріату є важливим етапом розвитку позасудової цивільної юрисдикції та важливим елементом судової реформи.
Міністр юстиції зазначив, що у цій правовій галузі існують ключові проблеми. На сьогодні відсутній єдиний централізований механізм допуску осіб до стажування та складання кваліфікаційних іспитів, що породжувало корупційні прояви на місцевому рівні. Формування резерву територіальними управліннями юстиції з осіб, які мають намір зареєструвати приватну нотаріальну діяльність, виключає можливість змагальності. Крім того, відсутність оприлюдненої інформації щодо існуючої наявності вакансій у нотаріальних округах позбавляла можливості їх заповнення всіма бажаючими.
Зважаючи на велику кількість в цілому по Україні вакансій для заняття нотаріальною діяльністю, територіальні управління юстиції постійно звертаються з поданням про збільшення граничної чисельності нотаріусів.
Наказом Міністерства юстиції за серпень 2005 року гранична чисельність нотаріусів по Україні збільшилася на 121 одиницю, при цьому керівництвом управлінь юстиції не надається достатніх обґрунтувань необхідності такого збільшення, а існуючі вакансії так і залишаються незаповненими.
Крім того, спостерігається відсутність нотаріусів у більш ніж 40 нотаріальних округах, частково забезпечені 96 нотаріальних округів, існує 178 вакансій державних нотаріусів, наявна недоступність до послуг нотаріусів населення віддалених районів.
Водночас ускладнено отримання послуг нотаріуса окремими верствами населення через відсутність гнучкого механізму пільгової їх оплати.
Щодо якості послуг нотаріусів, то на сьогодні були занижені вимоги до осіб, які мають намір пройти стажування; подекуди спостерігався низький рівень кваліфікації нотаріусів - керівників стажування; відсутні єдині вимоги до програм стажування, і, як наслідок, це призводило до низького рівня теоретичних знань та практичних навичок осіб, які отримували свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Також інколи спостерігалися випадки зловживань з боку нотаріусів при здійсненні нотаріальних дій. Внаслідок цього почастішали випадки притягнення їх до кримінальної відповідальності.
На останньому засіданні дисциплінарної Комісії лише внаслідок притягнення нотаріусів до кримінальної відповідальності позбавлено свідоцтв про право на зайняття нотаріальною діяльністю двох нотаріусів. Також на цьому засіданні позбавлені права на здійснення нотаріальної діяльності ще 9 нотаріусів. Підставами для позбавлення права таких нотаріусів є також порушення ними чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій.
В той же час Мін’юст відзначає деякі випадки порушення прав та інтересів громадян при вчиненні нотаріальних дій. Збільшилася кількість скарг на порушення нотаріусами прав і законних інтересів громадян при вчиненні нотаріальних дій. Так, у 2005 році до Міністерства юстиції надійшло більш ніж 1764 таких звернень (для порівняння: у 2004 році – 1211).
Крім того, відсутні єдина узагальнена практика нотаріального провадження та ефективний механізм підвищення кваліфікації нотаріусів, їх помічників та стажистів.
Ці проблеми потребують нагального вирішення законодавчим та інституційним шляхом. Отже, необхідно розробити нову редакцію закону про нотаріат. Законом має бути закріплено поняття нотаріального законодавства, як окремої комплексної галузі права. У законі має бути відображений правовий статус системи нотаріату та нотаріуса, виходячи з того, що це - публiчно-правовий інститут, який покликаний забезпечувати позасудову охорону та захист прав i законних інтересів громадян та інших осіб незалежно від форм власності, а також держави - шляхом вчинення в межах безспірних правовідносин нотаріальних дій. Нотаріусом є призначена офіційна особа, яка покликана шляхом вчинення нотаріальних дій надавати нотаріальним правочинам автентичності та сили виконавчих документів. Законодавчо необхідно передбачити перехід до єдиної організаційної основи нотаріату на принципі самофінансування, саморегулювання та повної майнової відповідальності; визнати механізми саморегулювання діяльності нотаріальної спільноти; закріпити правовий статус нотаріально оформленого правочину; розширити повноваження нотаріату, зокрема, в якості одного з позасудових способів розв’язання конфліктів учасниками договору; посилити забезпечення конституційних гарантій громадян на відшкодування шкоди внаслідок незаконних дій або недбалості нотаріуса, відмови у вчиненні нотаріальної дії та розголошення нотаріальної таємниці, передбачивши індивідуальне та колективне страхування ризику професійної відповідальності нотаріуса. Крім того, законом слід передбачити збереження існуючого порядку дотримання формальностей нотаріального провадження, закріпити незалежність нотаріуса при вчиненні ним нотаріальних дій, а також закріпити межі відповідальності нотаріуса за наслідки своєї діяльності тощо. Зазначений законопроект має пройти публічне обговорення.
Міністерством юстиції визначені пріоритети та заходи на шляху до створення професійного нотаріату. Зокрема, необхідно зосередити компетенцію щодо організації допуску до стажування, визначення керівника стажування та затвердження програм стажування на рівні Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату відповідно до постанови Кабінету Міністрів України в редакції від 14 березня 2006 року № 281. Також необхідно закріпити механізм рівного доступу до отримання професії нотаріуса та здійснення нотаріальної діяльності.
Наказами Мін’юсту затверджені:
Єдиний централізований порядок проведення Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату конкурсного відбору осіб, які виявили бажання стажуватися в державних нотаріальних конторах або у приватного нотаріуса ( рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату від 30 березня 2006 року, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 3 квітня 2006 року № 34/5).
Примірна програма стажування осіб, які виявили бажання стажуватися в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса (рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату від 30 березня 2006 року, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 5 квітня 2006 року).
Єдиний порядок проведення кваліфікаційних іспитів для доступу до нотаріальної діяльності, який передбачає анонімність його учасників та надає можливість виявити рівень отриманих знань та практичних навичок осіб, які пройшли стажування (рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату від 30 березня 2006 року, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 3 квітня 2006 року 34/5).
Єдиний порядок та умови проведення конкурсу на реєстрацію приватної нотаріальної діяльності незалежно від нотаріального округу, за умови наявності вакансій (рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату від 30 березня 2006 року, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 3 квітня 2006 року №34/5).
Правила здійснення перевірок законності виконання приватними нотаріусами своїх обов’язків, що закріплюють механізм дієвого контролю за законністю діяльності нотаріусів (наказ Міністерства юстиції України від 3 квітня 2006 року №33/5).
При Міністерстві юстиції утворюються централізовані курси підвищення кваліфікації нотаріусів, їх помічників та стажистів. З метою забезпечення доступності нотаріальних послуг для всіх верств населення по всій території України проводитимуться виїзні зустрічі з населенням, особливо з жителями віддалених сільських районів, у відповідності з наказом Міністерства юстиції України від 21 березня 2006 року № 14/5.
Сергій Головатий також повідомив, що на сайті Мін’юсту буде створена рубрика “Український нотаріат”, де відображатимуться діяльність Міністерства юстиції України, Департаменту нотаріату та реєстрації адвокатських об’єднань, Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату, а також Комісії з розгляду питань щодо анулювання свідоцтв про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Крім того, у цій рубриці будуть розміщуватися методичні рекомендації щодо вчинення окремих видів нотаріальних дій, узагальнення нотаріальної практики, довідково-аналітичні матеріали тощо.
"ДМСУ"
agrinews.com.ua