При формуванні фінансового плану Укрзалізниці на 2005 рік основний акцент був зроблений на збільшення платежів до бюджету, а не на розвиток галузі. Минулого року план доходів був викй на 98%, що обумовлено зменшенням на 4,2% обсягів перевезень. Недовиконання плану доходів не викликало зниження платежів до бюджету. Про це повідомив генеральний директор Укрзалізниці Василь Гладкіх.
За його словами, до державного бюджету і державних цільових фондів сплачено більше 6273 млн. грн., що майже на 352 млн. грн. перевищує план і на 2488 млн. грн. – рівень 2004 року, зокрема, до Держбюджету сплачено 3252 млн. грн., що перевищує запланований рівень на 47 млн. грн. і становить на 2031 млн. грн. більше, ніж в попередньому році.
При збитковості пасажирських перевезень на суму понад 2 млрд. грн., залізницям з бюджетів всіх рівнів компенсовано лише 95 млн. грн., що складає тільки 5% від суми збитків. Відсутність державної підтримки на оновлення основних фондів залізниць, а також компенсації за перевезення пільгових категорій громадян в повному розмірі не дала можливості задовольнити потребу галузі в капітальних інвестиціях.
У цілому в 2005 році послугами залізниць скористалися 518 млн. пасажирів, що на 2% більше, ніж в попередньому році. Залізницями перевезено 450 млн. тонн народногосподарських вантажів. Зниження даного показника на 3% щодо попереднього року обумовлено зменшенням обсягів вантажної нафти, вугілля, коксу, чорних металів, флюсів, металолому й інших вантажів, а також зниженням обсягів міжнародних перевезень і транзитів.
Залізничний транспорт України в 2005 році повністю забезпечив потреби промисловості, сільськогосподарського виробництва і населення в перевезеннях. Питома вага залізниць в загальному вантажообігу всіх видів транспорту складає 89% і в загальних пасажирських перевезеннях – 47%. Як стало відомо, за рахунок власних і залучених коштів освоєно капітальних вкладень на суму 2,9 млрд. грн., що складає лише 32% від необхідної суми, яка в середньому за рік складає 9 млрд. грн.
«Потреба в придбанні і модернізації рухомого складу задоволена лише на 17%, в модернізації шляхів – на 81%, в електрифікації ліній – на 47%, в будівництві, реконструкції котельних депо, мостів – на 48%, в будівництві і реконструкції мереж зв’язку, телекомунікацій, інформаційних систем – на 3%, в придбанні механізмів і устаткування – на 98%»,– повідомив В. Гладкіх.
Виконання довгострокових програм розвитку залізничного транспорту по оновленню рухомого складу, модернізації залізничної колії, інших об’єктів інфраструктури залізниць, електрифікації залізничних ліній, реконструкції вокзалів, упровадженню прискореного і швидкісного руху потягів, через нестачу засобів, здійснювалося вкрай повільними темпами.
Як повідомив гендиректор «Укрзалізниці», за власні кошти залізниці України в 2005 році ввели в експлуатацію:
- електрифіковану ділянку Дебальцеве–Коммунарськ Донецької залізниці загальною вартістю майже 30 млн. грн., що забезпечує економію дизельного палива у розмірі 9 тис. тонн на рік;
- придбано і введено в експлуатацію 6 магістральних електровозів виробництва дніпропетровського об’єднання «Електровозобудування» загальною вартістю 82 млн. грн;
- було придбано 48 вагонів електропоїздів виробництва Луганського тепловозобудівного заводу на суму 119 млн. грн.;
- придбано 24 пасажирські вагони виробництва Крюківського вагонобудівного заводу на суму 98 млн. грн., з них 18 вагонів – для прискореного руху у напрямку Київ–Москва;
- виготовлено 150 вантажних вагонів виробництва вагоноремонтних заводів Укрзалізниці на суму 30 млн. грн.
Слід зазначити, що індекс цін виробників промислової продукції за 2005 рік зріс на 9,5%. Порівняно з 1991 роком ціни на придбання універсальних вантажних напіввагонів виросли в 16 разів, на рейки – в 18 разів, дизельне паливо – в 31 раз, тарифи на вантажні перевезення – в 15 разів і на пасажирські – в 6 разів. Підвищувати тарифи на залізничні перевезення адекватно зростанню цін, при діючому порядку затвердження тарифів на вантажні перевезення у межах України, міністерство транспорту і зв’язку можливості не має.
За словами Гладкіх, катастрофічне старіння рухомого складу загує безпеці руху потягів. Зараз збалансована вартість основних транспортних засобів в 3 рази менше їхньої ринкової вартості, а за деякими показниками, наприклад, щодо електровозів і дизельних потягів – в 14-15 разів.
На сьогоднішній день за рівнем заробітної плати серед галузей економіки України залізничники посідають 12 місце. На 2006 рік передбачається підвищення заробітної плати у порівнянні з 2005 роком на 28,5% і доведення її розміру до 1488 грн.
Як стало відомо, виконувалися й соціальні програми. Постійна матеріальна допомога надається пенсіонерам-залізничникам, яких налічується в галузі майже 240 тис., загальна сума цієї допомоги склала в 2005 році близько 233 млн. грн. Здійснюється також безкоштовне перевезення дітей та безкоштовне надання постільної білизни і чаю інвалідам і учасникам бойових дій. На підприємствах залізничного транспорту протягом 2005 року було створено 1,8 тис. нових робочих місць.
Довідка Elcomart News. У Державну адміністрацію залізничного транспорту України «Укрзалізниця» входить 6 залізниць (Донецькі, Львівські, Одеські, Придніпровські, Південні і Південно-Західна), що поєднують всі області України. Експлуатаційна довжина головних колій складає 22,3 тис. км, електрифікованих – 9169 км, парк вантажних вагонів перевищує 175 тис., пасажирських – 8 тис., тепловозів – 2,7 тис., електровозів – 1,7 тис. Пасажирів обслуговує 126 основних вокзалів і 1684 станцій. Чисельність працівників залізниці – 375,9 тис. чоловік.
Наталія Погосова,
кореспондент
ELCOMART News
(e-news)