У листопаді 2024 року обсяги автомобільного експорту аграрної продукції через західні сухопутні кордони України знизилися на 9%, досягнувши 280 тисяч тонн, порівняно з попереднім місяцем. Це відбулося на тлі зменшення торгової активності та різких змін у транспортних маршрутах. Інформацію про зниження експорту оприлюднило агентство «ПроАгро Груп» із посиланням на дані Spike Brokers.
Одним з основних факторів зниження експорту стало ускладнення транспортування через польський кордон, де протести призвели до зменшення відправлень на 12%, що склало 107,3 тисячі тонн. Крім того, експорт через румунський кордон зменшився на 17%, до 77 тисяч тонн. Лише незначне зниження на 4% та 2% спостерігалося на словацькому та угорському кордонах, де обсяги експорту становили 18,8 тисячі тонн та 30,8 тисячі тонн відповідно.
Незважаючи на загальне падіння експорту, через молдавський кордон спостерігався приріст на 9%, з обсягами, що досягли 46,2 тисячі тонн. Це свідчить про певну диверсифікацію торгових маршрутів та переорієнтацію частини поставок.
Важливими експортними товарами України в листопаді залишалися соняшникова олія та соєві боби, які склали відповідно 40,6 тисячі тонн та 21,2 тисячі тонн. Це підкреслює стабільність попиту на основні сільськогосподарські продукти, навіть в умовах зменшення обсягів загального експорту.
Аналізи також вказують на підвищення вартості внутрішніх перевезень на 2-5 доларів за тонну для транспортування вантажів із центральної України до портів. Водночас ставки транспортування самоскидами до європейських країн залишаються стабільними, а ціни на перевезення тентами знизились на 3-5 євро за тонну у порівнянні з попереднім періодом.
Зниження торгової активності та труднощі з транспортуванням можуть мати вплив на ринок у наступні місяці, однак можливості для адаптації та пошуку нових маршрутів залишаються важливим напрямом для аграріїв України, що прагнуть зберегти та збільшити експортні обсяги.
agrinews.com.ua