Україна значно збільшила експорт насіння та плодів олійних
У товарній структурі вітчизняного аграрного експорту традиційно переважає продукція рослинництва. Головними продуктами у ній, крім зернових, є олійні культури, рослинна олія та продукти їх переробки.
За даними Державної митної служби України, у 2022 році вартість експорту насіння та плодів олійних культур склала майже 3,8 млрд дол. США. Це на 54 % більше, ніж 2021 року, зазначив заступник директора Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки» академік НААН Микола Пугачов.
Кількісні обсяги поставок основних товарних позицій продукції цієї групи на зовнішні ринки сумарно зросли приблизно вдвічі. Експорт ріпаку в натуральному виразі збільшився – з 2,7 млн т у 2021 році до 3,1 млн т у 2022 році, а соєвих бобів, відповідно, – на 0,9 млн т – до показника в 2,0 млн т. Найбільш помітним і багатократним стало зростання експорту соняшнику – з 0,08 млн т 2021 року до 2,8 млн т у 2022 році, поінформував науковець.
За його словами, основними покупцями українських олійних культур та олії у 2022 році, як і в попередні роки, є країни Азії та Європи.
Характерною рисою 2022 року стало подальше закріплення позицій Європейського Союзу серед ринків збуту плодів і насіння вітчизняних олійних культур. Торік країни цього регіону закупили понад 3/4 від вартісних обсягів поставок всіх олійних культур з України, зауважив Микола Пугачов.
За його словами, Німеччина, яка з 2018 року утримувала лідируючу позицію серед імпортерів українських олійних культур, торік поступилася Румунії, яка 2021 року не входила навіть до топ-20. 2022 року ця країна закупила близько 1/5 – 18,6 % – українського експорту цього виду агропродукції.
Друге місце із часткою у 13,7 % повернула собі Туреччина, яка 2021 року поступилася Бельгії.
Польща, яка у 2021 році не входила до топ-10 основних покупців вітчизняних олійних культур, впевнено посіла третє місце (12,7 %).
Також «новачок» у рейтингу топ-10 – Болгарія, частка якої склала торік 11,5 %.
Німеччина, частка якої зменшилась з 23,9 % у 2021 році до 8,1 % торік, посіла п’яте місце в цьому переліку.
Угорщина, яка теж потрапила до рейтингу основних імпортерів олійних культур з України, забезпечила собі частку у 7,1 %.
Сумарно ці шість країн принесли Україні майже 72 % експортних доходів від усіх закордонних поставок олійних.
У 2022 році зменшення обсягів експортних поставок продовжилось по соєвій олії – 237 тис. т (-2 %), а також фіксувалось зниження по ріпаковій олії – 66 тис. т (-60 %), поінформував експерт.
У групі жирів та олій визначальним товаром для експортних ринків залишається соняшникова олія вітчизняного виробництва. У 2022 році її експорт з України становив 4,3 млн т – на 16 % менше, ніж у 2021 році. Доходи від продажу соняшникової олії склали 5,5 млрд дол. США, тобто на 14 % нижче, ніж у попередній рік, зазначив Микола Пугачов.
За його словами, 2022 року відбулися суттєві перестановки у рейтингу основних покупців олії.
Вперше топ-10 із часткою у 13,3 % очолила Польща, витіснивши на друге місце Індію (13,0 %), яка понад 10 років незмінно утримувала лідируючу позицію серед імпортерів цього виду агропродукції.
Значна частка зарубіжних поставок цього виду агропродукції експортується до Туреччини (11,2 %).
Решта важливих країн – імпортерів вітчизняної олії помітно їм поступилися: Румунія (7,2 %), Нідерланди (6,6 %), Китай (6,0 %), Італія (5,4 %), Болгарія (4,9 %), Іспанія (4,4 %) та Ірак (3,3 %).
Сукупно ці країни акумулюють понад 75 % вартісних поставок української олії на зовнішні ринки, підсумував Микола Пугачов.
https://agropravda.com/