Першим питанням порядку денного розширеного засідання Кабінету Міністрів України, проведеного 25 січня за участю голів облдержадміністрацій, став стан здійснення державної регуляторної політики в Україні.
Доповідаючи з цього питання, Голова Держпідприємництва України Андрій Дашкевич поінформував учасників засідання про організаційні та інформаційно-роз’яснювальні заходи, вжиті Комітетом для вдосконалення кількох важливих сфер державного регулювання підприємницької діяльності. А. Дашкевич наголосив на необхідності активізації зусиль центральних та місцевих органів влади для суттєвого поліпшення підприємницького середовища відповідно до прийнятих законодавчих актів та доручень Президента і Уряду України.
За інформацією Держпідприємництва України станом на 23.01.2006р. низкою центральних органів виконавчої влади роботу з прискореного перегляду регуляторних актів досі не завершено, зокрема, Мінагрополітики, Мінприроди, Мінпаливенерго, Мінкультури і туризму, МОЗ, Мінфіном, Мінбудом, Держнаглядохоронпраці та Держкомземом. Загалом залишається привести у відповідність із принципами державної регуляторної політики 72 регуляторних акти - 1,4% від загальної кількості. Питома вага регуляторних актів, які не приведені у відповідність із принципами державної регуляторної політики 4-ма центральними органами виконавчої влади (МОЗ, Мінприроди, Мінкультури і туризму та Мінагрополітики) наближається до 70%.
Серед актів, що потребують негайного приведення у відповідність із принципами державної регуляторної політики - постанова Кабінету Міністрів України від 27.08.2003 року № 1351 „Про затвердження тарифів (прейскурантів) на роботи і послуги, що виконуються і надаються за плату установами та закладами державної санітарно-епідеміологічної служби”, прийняття якої призвело до збільшення відповідних тарифів у 2 - 14 разів.
У питанні вдосконалення дозвільної системи особливе занепокоєння викликає ситуація з впровадженням Закону України „Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності”. Зокрема, залишається невирішеним питання щодо розробки порядків видачі дозвільних документів, які мають затверджуватись постановами Кабінету Міністрів України. На сьогодні центральними органами виконавчої влади розроблено та надано на погодження до Держпідприємництва лише 13 порядків видачі дозвільних документів, що становить близько 40% від загальної кількості.
З боку окремих центральних органів виконавчої влади мають місце випадки відмови від розробки та подання на погодження Держпідприємництва проектів рішень Уряду про затвердження порядків видачі дозвільних документів, оскільки, на їхню думку, документ дозвільного характеру, який вони видають, не підпадає під сферу дії зазначеного Закону.
Проблемним залишається врегулювання питання розміру плати за проведення відповідних експертиз, які є основою видачі дозвільних документів, зокрема госпрозрахунковими організаціями. На цей час на погодження до Держпідприємництва подано 3 проекти постанов Кабінету Міністрів про затвердження розміру тарифів на проведення дозвільними органами обстежень (експертиз), які є підставою для видачі документів дозвільного характеру (Мінбуд (2), Мінкультури і туризму). Натомість, МОЗ запропонував при незначному зменшенні розміру тарифів (прейскурантів) збільшити перелік робіт та послуг, що виконуються і надаються за плату (з 607 до 775 позицій), без жодних обгрунувань.
На виконання Плану заходів з впровадження дозвільного закону центральні та місцеві органи виконавчої влади мали провести моніторинг законодавства з метою визначення доцільності застосування документів дозвільного характеру, однак на погодження до Держпідприємництва не подано жодного проекту нормативно-правового акту, котрим би скасовувався документ дозвільного характеру, застосування якого є недоцільним. Незадовільним є матеріально-технічне забезпечення єдиних дозвільних центрів на місцях.
На сьогодні практично завершено роботу з упровадження електронного взаємообміну інформацією на районному рівні між державними реєстраторами та органами, що здійснюють постановку підприємців на облік та зняття з нього – ДПА, Пенсійним Фондом, Держкомстатом, фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування. Водночас, брак матеріально-технічного забезпечення останніх не дозволяє системі працювати на повну потужність.
Завершується тестування оновленого програмного забезпечення, впровадження якого має з одного боку полегшити роботу державних реєстраторів, а з іншого – прискорити обмін інформацією в процесі реєстрації та постановки на облік. На жаль, повна відміна фінансування заходів із ведення Єдиного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у Державному бюджеті на 2006 рік вкрай негативно позначиться на якості та ефективності здійснюваної роботи.
На регіональному рівні залишається чимало невирішених питань. Йдеться, зокрема, про збільшення штатної чисельності державних реєстраторів, належне матеріально-технічне облаштування їх робочих місць, організації щоденного прийому реєстраційних документів тощо. Лише впродовж останніх 5 місяців минулого року Держпідприємництвом України погоджено 150 додаткових кандидатур на зайняття посади державного реєстратора, з яких органами виконавчої влади та місцевого самоврядування призначено на посаду державного реєстратора 121 особу. Разом з тим, за цей же період 31 особа звільнилась з посади державного реєстратора. Через велике навантаження та низький рівень заробітної плати наявні вакансії складно заповнити кваліфікованими кадрами.
За результатами засідання Уряду Мінфін, Мінекономіки, Держпідприємництв отримали доручення внести пропозиції щодо відновлення фінансування заходів, пов’язаних з веденням реєстру суб’єктів підприємницької діяльності та Єдиного ліцензійного реєстру. Також рішенням Уряду звернуто увагу Голови Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, голів Житомирської, Запорізької, Львівської, Одеської, Чернігівської та Черкаської обласних державних адміністрацій на зволікання із прийняттям нормативно-правових актів, необхідних для впровадження Закону України “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” та зобов’язано їх в двотижневий строк вжити заходів для виправлення становища.
За даними Єдиного державного реєстру станом на 01.01.2006р. в Україні кількість юридичних осіб становила 787 тис., фізичних осіб-підприємців – 2209,9 тис., що відповідно на 1,6% та 7,9% більше порівняно із минулим роком.
Прес-служба КМУ
agrinews.com.ua