Ситуація з пропуском вантажів залізничним транспортом через українсько-молдовський кордон залишається вкрай складною. Про це повідомив перший заступник міністра транспорту і зв’язку Василь Цибенко. За його словами, на сьогоднішній день в очікуванні черги, щоб перетнути українсько-молдавський кордон перебуває більше 2 тисяч вагонів, при чому більше 1 тисячі вагонів знаходяться на території України.
В. Цибенко повідомив, що за кожний вагон, який не належить залізницям України, за міжнародною конвенцією, щодоби необхідно сплачувати 17 швейцарських франків. На сьогоднішній день збитки залізниць України вже складають більш ніж 20 мільйонів грн., а до кінця березня вони можуть скласти близько 32 мільйонів грн. Крім того, перший заступник міністра транспорту і зв’язку також зазначив, що після розмови з керівником морського порту в місті Рені стало відомо, що порт також несе збитки у сумі 1 мільйон грн.
За словами В. Цибенко, Україна справно виконує міжнародні зобов’язання і продовжує здійснювати перевезення вантажів для країн Придунайського регіону, хоча і значно в менших обсягах, ніж звичайно. Так, якщо в лютому з України в Румунію щодоби залізничним транспортом перевозилося близько 427 вагонів, то за березень цей показник склав лише 119 вагонів. Тобто скорочення відбулося більш ніж втричі.
«Якщо до морського порту в місті Рені в лютому цього року ми щодоби перевозили 135 вагонів, і порт працював в більш менш нормальному режимі, то в березні цей показник склав лише 30 вагонів»,— повідомив В. Цибенко.
У зв’язку з цим, Міністерство транспорту і зв’язку України звернулося до Міністерства транспорту Республіки Молдова з пропозицією відмовитися від додаткової плати за транзит вантажів, які були завантажені і підготовлені до перевезення до 4 березня цього року, тобто до моменту виникнення конфлікту. Він також повідомив про те, що наступного тижня (27-28 березня) відбудуться переговори з керівництвом Міністерства транспорту Республіки Молдови.
Загалом, за підрахунками Міністерства транспорту, щодня Україна втрачає більш 1 млн. грн. З 1 березня по сьогоднішній день ці прямі збитки перевищили 22 млн грн. За словами фахівців, для економіки України це є і серйозна потенційна загроза: деякі придністровські виробники подають позови проти України. Так, вивозити товари через український кордон підприємствам не дозволяє керівництво Наддністрянщинии, однак, оскільки їх не пропускають саме на українських пунктах пропуску, то позови подаються проти України. МВС України доручить Міністерству юстиції розібратися в цій ситуації і визначити, хто насправді винний у сформованій ситуації. Оскільки Наддністрянщина не пропускає свої товари через українсько-молдовський кордон, те цей процес здійснюється через країни ЄС. Як стало відомо, за останні дні більш 20 автомобілів (в основному зі взуттям з давальницької сировини) перетнули молдавський кордон, у напрямку західних країн.
За даними представника МВС України, на даний момент у Молдові зареєстровано 98 суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності Наддністрянщинии: 61 мають постійну реєстрацію, а 37 — тимчасову. Зараз до Наддністрянщини пропускаються тільки вантажі, одержувачами яких є місцеві підприємці. З 1 березня з України до Наддністрянщини виїхало 256 автомобілів з вантажем. За останню добу до Наддністрянщини в'їхало 32 вантажних автомобіля з Італії, США, Бельгії й інших західних країн, що перевозили, в основному, продукти харчування. Все це доводить необґрунтованість заяв про гуманітарну катастрофу в Наддністрянщині.
Наємо, що 3 березня Україна ввела положення, які містяться у спільній заяві прем'єр-міністрів України і Молдови від 30 ня 2005 року, що передбачають пропуск товарів з території Наддністрянщини тільки за умови наявності документів, що мають печатку молдавської митниці. Після введення нового митного режиму, за повідомленнями української сторони, влада Наддністрянщини почала блокувати пропуск товарів за межі республіки, а також їх оформлення у молдавській митниці. 20 березня Наддністрянщина звернулося до Росії з проханням надати гуманітарну допомогу, а 21 березня звернулося з таким же проханням до ОБСЄ.
Наталія Погосова,
кореспондент
ELCOMART News
(e-news)