Ми добре розуміємо всю масштабність завдань та складність умов, в яких розпочалася робота нового уряду, нової влади. Але поряд з цим, ми сподіваємося, що політика нового уряду буде спрямована як на захист національних інтересів, так і на реалізацію інтересів громадян, серед яких є і підприємці.
Однак після прийняття в парламенті змін до Державного бюджету на 2005 рік значна частина українського суспільства, а саме, представники малого та середнього бізнесу, зазнали утисків.
Соціальна спрямованість бюджету-2005 є кроком назустріч найбіднішим верствам населення, але цей крок не повинен іти поруч з наступом на соціально-економічні позиції інших соціальних груп.
На жаль, прагнення швидко вирішити проблему бідності та соціальної поляризації, закладене в ідеологію бюджету-2005, фактично підриває стабільність і майбутнє найпродуктивнішої частини суспільства – малого та середнього бізнесу, тих мільйонів громадян, які продемонстрували свою політичну позицію, підтримавши у 2004 році нову владу, реформи і демократію. Саме представники малого та середнього бізнесу є підгрунтям для зростання економіки, її цивілізованого стандарту та якості, є основою середнього класу, а також – основою політичної та економічної стабільності в державі.
Зрештою, суб'єкти малого та середнього бізнесу є сумлінними платниками єдиного та фіксованого податку. Створено понад 770 тисяч робочих місць. Звертаємо Вашу увагу на те, що загальні надходження податків від суб'єктів малого підприємництва у 2004 році, порівняно з 2000 роком, зросли на 2103,6 млн. грн., або більше, ніж у 3 рази. Питома вага надходжень від суб'єктів малого підприємництва у доходах Зведеного бюджету України зросла з 2,2% до 3,5% у 2004 році, а у доходах місцевих бюджетів – з 8,7% у 2000 році до 14,6% у 2004 році.
Тому ми, представники малого і середнього бізнесу, чекаємо від нового уряду поваги до наших інтересів, врахування нашої позиції у процесі змін у законодавстві і в побудові нової економічної політики.
Ми б не хотіли, щоб будь-які зміни в регуляторній політиці держави щодо підприємництва розроблялися за зачиненими дверима уряду та міністерств і ця робота проводилася всупереч інтересам підприємців. Ми вважаємо за необхідне запропонувати уряду працювати у режимі постійних громадських консультацій з підприємцями з усіх питань, що стосуються підприємництва.
Ми прагнемо бути почутими урядом та донести до нової влади нашу позицію щодо податкового законодавства, змін до бюджету-2005 і, загалом, щодо перспектив розвитку малого та середнього бізнесу в Україні.
З огляду на дискусію, що проходила на і, який відбувся 23 квітня 2005 року за ініціативи Державної податкової адміністрації України, головне питання, що турбує сьогодні підприємців, це проблема єдиного та фіксованого податків. На і і підприємці, і представники Державної податкової адміністрації України знайшли спільну мову щодо розв'язання проблемних питань в оподаткуванні малого та середнього бізнесу. Але ми розуміємо, що це питання потребує вирішення на найвищому рівні, рівні економічної стратегії держави, що вимагає системного підходу та врахування позицій усіх зацікавлених сторін. Ми вважаємо, що у розв'язанні цієї проблеми вирішальне слово належить саме Президенту. Саме від Вашої позиції, пане Президенте, залежить внесення відповідних коректив у політику уряду, зокрема, в частині врахування проблем та інтересів мільйонів підприємців.
Ми звертаємося до Вас, пане Президенте, щоб донести позицію представників середнього та малого бізнесу, яка була представлена на і 23 квітня і просимо підтримати її.
Ми пропонуємо новій владі, новому уряду – зробити наступні 15 кроків назустріч бізнесу.
А саме:
Крок перший. Доручити Уряду прискорити підготовку та подання на розгляд до Верховної Ради України з метою прийняття Закону України “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності”, в якому слід законодавчо врегулювати існуючі проблеми в оподаткуванні суб'єктів малого бізнесу.
Крок другий. До прийняття Закону України “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності” суб'єктів малого підприємництва запровадити мораторій на дію підпункту 2.3.1. Закону України “Про податок на додану вартість” для суб'єктів малого бізнесу - юридичних осіб, що перебувають на спрощеній системі оподаткування та сплачують єдиний податок за ставкою 10 відсотків та для фізичних осіб - платників єдиного податку.
Крок третій. Доручити Державній податковій адміністрації України на період до 1 січня 2006 року зменшити кількість документальних перевірок суб'єктів малого та середнього бізнесу та запровадити мораторій на застосування фінансових санкцій до таких суб'єктів - платників податку на додану вартість.
Крок четвертий. Доручити Кабінету Міністрів України вийти із законодавчою ініціативою щодо запровадження єдиного соціального податку, (надавши право суб'єктам малого бізнесу сплачувати внески на соціальне страхування у складі єдиного податку, та забезпечити проведення Державним казначейством України розщеплення цих сум між бюджетом та позабюджетними фондами).
Крок п'ятий. Розглянути питання про збільшення критеріїв, що дають право суб'єктам підприємницької діяльності на застосування спрощеної системи та встановлення диференційованих ставок єдиного податку в залежності від розміру валового доходу:
По-перше, для фізичних осіб
при обороті за рік до 100 000 грн. передбачити ставку єдиного податку від 20 грн. до 200 грн. на місяць,
від 100 001 грн. до 500 000 грн. – ставка від 201 грн. до 500 грн.,
від 500001 грн. до 1 000 000 грн. – ставка від 501 грн. до 1000 грн.
По-друге, для юридичних осіб:
при обороті за рік до 500 тис. грн – ставка 6 відсотків
від 500 тис. грн. до 1000 тис. грн. – 10 відсотків
від 1000 тис. грн. до 1500 тис. грн. – 15 відсотків
від 1500 тис. грн. до 3000 тис. грн. – 18 відсотків.
Крок шостий. Законодавчо врегулювати питання щодо збільшення розміру виручки від реалізації для юридичних осіб, що дасть нам право перебувати на спрощеній системі оподаткування. Ми пропонуємо для торгівельної діяльності встановити річний обсяг виручки 500 тис. грн., а для суб'єктів підприємництва, які займаються виробництвом продукції, – 3000 тис. грн.
Крок сьомий. Ставки єдиного податку для суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб слід диференціювати за регіонами. Запровадити різні коефіцієнти щодо міст обласного та районного підпорядкування, враховуючи їх розташування та кількість мешканців.
Крок восьмий. Суб'єкти підприємницької діяльності - фізичні особи, які працюють за спрощеною системою оподаткування, не зважаючи на обсяги операцій з поставки, мають реєструватися платниками податку на додану вартість добровільно.
Крок дев'ятий. Пропонуємо запровадити систему подання платниками єдиного податку лише одного звіту, з подальшим інформування ДПА України та інших контролюючих органів.
Крок десятий. Скасувати норми пункту 4 Прикінцевих положень Закону від 25 березня 2005 року №2505-IV щодо обмеження здійснення за деякими видами підприємницької діяльності на спрощеній системі оподаткування, як такі, що є дискримінаційними.
Крок одинадцятий. Спростити процедуру закриття суб'єкта підприємницької діяльності, взявши за основу спрощення процедури зняття з обліку в органах виконавчої влади.
Крок дванадцятий. Провести системну адаптацію українського податкового законодавства до європейського шляхом прийняття парламентом оновленого Податкового кодексу України з обов'язковим збереженням спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності малого підприємництва.
Крок тринадцятий. Ініціювати підготовку пропозицій щодо скасування комунального податку, як такого, що гальмує створення нових робочих місць, та сплати одноразово збору за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі під час оформлення та видачі цих дозволів на торгівлю у спеціально відведених для цього місцях.
Крок чотирнадцятий. Ініціювати перегляд змін, внесених Законом України № 2505 до пункту 1.8 Закону України “Про податок з доходів фізичних осіб” через відсутність чітких критеріїв визначення суб'єктів підприємницької діяльності - платників єдиного податку, дохід яких слід оподаткувати відповідно до Закону “Про прибутковий податок з фізичних осіб”.
Крок п'ятнадцятий. Реформувати роботу Громадської колегії при Державній податковій адміністрації України та регіональних громадських рад в дієві консультативно-дорадчі органи з вирішення проблемних питань податкового законодавства.
На наше глибоке переконання, ці п'ятнадцять кроків могли б стати платформою для порозуміння між урядом та підприємцями, основою нових “правил гри” для середнього і малого бізнесу та сприяти стабільному економічному зростанню України. Шановний Вікторе Андрійовичу! Сподіваємося на Ваше розуміння і вашу підтримку!
З повагою
Представники малого та середнього бізнесу
Перший заступник голови Державної податкової
адміністрації України
М.Д. Катеринчук
agrinews.com.ua