Створено Державний департамент з питань банкрутства як урядовий орган державного управління

05 апр, 14:35

5 квітня 2006 року з цієї теми відбувся брифінг за участю Першого заступника Міністра економіки України С.Романюка.

27 березня 2006 року рішенням Кабінету Міністрів України створено Державний департамент з питань банкрутства як урядовий орган державного управління. Департамент входить у склад Міністерства економіки України та йому підпорядковується.

Створення Державного департаменту активно обговорювалося протягом останнього року і викликане, перш за все, недостатньою ефективністю державного впливу на процеси, які відбуваються у процедурах банкрутства.

· По-перше, за час дії Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” з 2000 року порушено понад 45 тисяч справ про банкрутство і лише для 119 підприємств провадження завершилося відновленням платоспроможності. Проте, понад 33 тисячі ( 73%!) підприємств було ліквідовано. Фактично був створений механізм ліквідації господарюючих суб’єктів, які знаходяться у скрутній фінансовій ситуації, а не механізм покращання їх фінансово – економічного стану.

· По-друге, не була створена система запобіжних заходів щодо виникнення ситуацій неспроможності підприємств розрахуватися за своїми зобов’язаннями внаслідок відсутності ґрунтовного моніторингу економічного і фінансового стану підприємств. Особливого значення ця проблема набуває для стратегічних, містоутворюючих та небезпечних підприємств, у тому числі державного сектору. 46 таких підприємств перебувають сьогодні у процедурі банкрутства.

· По-третє, відсутній ефективний контроль за діяльністю арбітражних керуючих. Недостатні повноваження існуючого у Міністерстві підрозділу з питань банкрутства та формальний підхід до перевірки додержання ліцензійних умов провадження господарської діяльності призводить до зловживань та безкарності. У минулому році за рішенням Міністерства та за ухвалою Господарського суду анульовано ліцензії лише у 11 арбітражних керуючих. Це при тому, що діючих ліцензій на початок року налічувалося понад 2 тисячі, а перевірок арбітражних керуючих у минулому році здійснено 640.

Найбільш поширені схеми, якими сьогодні користуються недобросовісні учасники у справах про банкрутство з метою відчуження державного майна, – це застосування процедур санації шляхом продажу майна способами, встановленими комітетом кредиторів; через утворення товариств, до статутних фондів яких передається майно підприємств державного сектору; обмін вимог кредиторів на активи боржника або корпоративні права для їх виводу неконтними методами. Неодноразові факти, коли ініціювання порушення справ про банкрутство використовується для ухилення від сплати податків та обов’язкових платежів.

Створюючи Державний департамент з питань банкрутства, Уряд має на меті:

- створити Урядовий орган, який самостійно реалізовуватиме політику у сфері банкрутства, що формується Міністерством. Державний департамент буде підпорядкований безпосередньо Міністру;

- підвищити повноваження і персоналізувати відповідальність за реалізацію цієї політики, оскільки статус державних службовців у складі Державного департаменту буде вищим від існуючого у складі звичайного підрозділу Міністерства;

- розробити систему контролю за діяльністю арбітражних керуючих, передбачивши їх переатестацію та притягнення до відповідальності тих, хто порушує закон;

- забезпечити інформаційне супроводження на всіх етапах (до і під час процесу) провадження процедур банкрутства, яке дозволить ефективно виконувати функцію запобігання банкрутства і відновлювати платоспроможність підприємств;

- запровадити систему запобіжників банкрутства стратегічних підприємств аж до створення інституту арбітражних керуючих – державних службовців з метою провадження процедур банкрутства на них.

Усунути можливості порушень законодавства, якісно поліпшити регулюючу функцію Міністерства при здійсненні провадження процедур банкрутства – цим керувалося Міністерство, запропонувавши Уряду ліквідувати державну госпрозрахункову установу - Агентство з питань банкрутства (Постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2005 року № 368 Агентство ліквідовано).

Довідково: Агентство, створене у 2000 році, як державна госпрозрахункова установа, практично вичерпала свою функцію консультативного центру з надання підтримки учасникам процедур банкрутства при запровадженні того ж року Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”. На сьогодні Агентство перетворилося у звичайного учасника ринку послуг з питань провадження процедур банкрутства, яке до того ж користується монопольним правом організатора торгів, конкурсу в процедурах розпорядження майном, санації чи ліквідації боржника при продажу активів платника податків для погашення його зобов’язань перед бюджетами і державними цільовими фондами та іншими кредиторами.

Більше того, практика роботи Агентства засвідчує, що воно не виконує покладених на нього обов’язків щодо забезпечення захисту інтересів держави в цьому процесі. Окремі заступники голови Агентства, керівники територіальних та структурних підрозділів – працюючі арбітражні керуючі нерідко використовували повноваження, покладені на них Законом, у приватних цілях. Перевірки та ревізії фінансово-господарської діяльності Агентства, що проводилися, свідчили про зовсім недержавницький підхід його керівництва при організації діяльності цієї установи. Саме ці підстави стали основою ліквідації Агентства.

Що стосується функції здійснення продажу активів у рахунок погашення податкового боргу боржника при провадженні процедури банкрутства, яку виконувало Агентство, то Міністерство має на меті створити державну госпрозрахункову установу з обмеженими повноваженнями, яка буде виконувати виключно цю пряму норму, передбачену Законом.

У той же час, Міністерство вважає існуючу норму цього Закону, яка передбачає особливу, відмінну від загальних, процедуру реалізації майна боржника, архаїчною.

Виходячи з того, що в країні створена розгалужена мережа суб’єктів, які професійно, за відкритими і прозорими процедурами, на ринкових засадах займаються продажем активів підприємств, утримувати окрему установу, яка монополізує цю сферу, Міністерство вважає зайвим і таким, що створює умови для зловживань. Ось чому, Міністерство буде вносити законопроект про скасування діючої норми щодо такої установи в Законі „Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” .

Інф. Міністерство економіки України


Адрес новости: http://agrinews.com.ua/show/50491.html



Читайте также: Торгово-промышленные новости ELCOMART.COM