09 дек, 22:53
Головну загрозу для України становить не політична криза, а складне становище в економіці. Бізнес готується до найгіршого, найдужче побоюючись девальвації нацвалюти, відтоку інвестицій та падіння попиту на внутрішньому ринку.
Про це пише «Инвестгазета», опитавши представників українських компаній.
Девальвація
Найбільше український бізнес побоюється знецінення гривні. Щоправда, при цьому думки бізнесменів розділилися.
Одні закладають в бізнес-плани ослаблення гривні всього на 2-5%. «Масштабної девальвації побоюватися не варто», – вважає Дмитро Климок, комерційний директор мережі аптек «Віталюкс». Додаючи, що в бізнес-плані мережі фігурує та ж цифра, що була у вересні. Консенсус-прогноз «помірних» – 8,4-8,5 грн/$. Стримані оцінки бізнесменів – багато в чому наслідок спокою експертів фінансової сфери. Більшість з них вважають девальвацію малоймовірною, незважаючи на всі існуючі ризики.
Але є й інша думка. Приміром, Олександр Паращій з Concorde Capital оцінює ситуацію набагато більш песимістично: «Девальваційний потенціал оцінюється на рівні 20%, без урахування можливої ескалації внутрішніх конфліктів у країні, – міркує він. – При затяжному протистоянні або силовому сценарії девальвація може бути більшою». Як підтвердження він посилається на скорочення валютних резервів, які вже впали нижче критичного рівня і продовжують швидко скорочуватися. У цього сценарію теж є прихильники серед бізнесменів. Так, керівник українського представництва голландської фармкомпанії Astellas Pharma Кшиштоф Седлецький очікує «просідання» гривні на 15-25%.
«З незрозумілих причин гривню утримують штучно. Це дуже недобре для економіки», – говорить він, зазначаючи, що якщо зникнуть механізми стримування, долар буде коштувати більше 9 грн. Голова правління консалтингової компанії «Делфі Капітал» Хартмут Якоб відносно гривні менш песимістичний – згідно з його прогнозом, середній курс в 2014 році складе близько 9 грн/$. За словами експерта, нинішній курс не відображає існуючого дисбалансу в економіці і зовнішній торгівлі. «Девальвація допоможе усунути дисбаланс і підстьобне українську економіку», – вважає Якоб.
У разі якщо виправдається його прогноз, наслідки девальвації найсильніше відчують споживачі імпортних товарів – хімія і нафтогаз. Втім, ризикам піддаються й інші галузі. Наприклад, аграрії зіткнуться з подорожчанням міндобрив, запчастин, засобів захисту та насіння. «При цьому ціни на зерно на внутрішньому ринку залишаться на колишньому рівні, і подорожчання не буде чим компенсувати», – говорить Сергій Лабазюк, перший заступник голови аграрного комітету ВР, почесний президент групи компаній Vitagro.
Відтік інвестицій
Український бізнес не очікує припливу інвестицій і побоюється проблем з кредитуванням. Особливо якщо мова йде про кредиторів за кордону. «Вже зараз є перші «дзвіночки», – говорить Сергій Лабазюк. – Деяким виробникам міжнародні компанії починають відмовляти в отриманні товарного кредиту». Надалі, на тлі протистояння навколо Євромайдану і наближення президентських виборів, ці проблеми тільки загостряться. «Зараз, після початку протистояння, навіть з боку Росії шанси на отримання валютних кредитів дуже мізерні», – говорить Олександр Паращій.
Ще гірше йдуть справи з інвестиціями. «На іноземні інвестиції впливають рівень захисту прав інвесторів, економічна стабільність, міжнародні рейтинги країни. Вплив інших факторів мінімальний», – говорить керівник аналітичного департаменту Art Capital Ігор Путілін. Всі перераховані фактори в Украні не на висоті. «Інвестпривабливості України вже не існує як такої. Як може бути відтік того, чого немає і так?» – ставить риторичне питання Кшиштоф Седлецький. «Інвестиційна привабливість зараз і так нижче плінтуса. Все, що могло піти, вже пішло. Подальший відтік просто неможливий», – погоджується з ним Дмитро Климок.
Падіння попиту
Ще одне побоювання бізнесу – падіння попиту на внутрішньому ринку. З одного боку, в жовтні індекс споживчих настроїв (після вересневого падіння) виріс на 3,5 п.п. З іншого, його рівень – 84 пункти – як і раніше залишається в «червоній зоні» (значення індексу нижче 100 означає неготовність споживачів збільшувати витрати). «Попит на внутрішньому ринку вже змінюється. Ми спостерігаємо уповільнення темпів зростання – це помітний тренд. Причина проста: люди не мають грошей навіть на ліки», – говорить Кшиштоф Седлецький.
У сезон новорічних покупок попит дійсно може трохи збільшитися. Але бюджетні проблеми початку 2014 (дефіцит, можливе неприйняття бюджету на 2014 рік), швидше за все, приведуть до його подальшого падіння. «На тлі падаючого ВВП, торгових воєн з Росією, відмови від підписання угоди про ЗВТ з Європейським союзом, обмеженості в доступі до кредитування за розумними ставками 2014 рік буде досить важким», – констатує віце-президент департаменту корпоративних фінансів Visum Capital Марина Фоміна. Підкреслюючи, що мало хто з українських підприємств закладає в свої бізнес-плани на 2014 рік розширення виробництва або збільшення обсягу продажів.
Адрес новости: http://agrinews.com.ua/show/279248.html
Читайте также: Торгово-промышленные новости ELCOMART.COM